De punten 13 en 14 worden samen behandeld.
Schepenen Pablo Annys en Mercedes Van Volcem leiden deze punten in.
Raadsleden Geert Van Tieghem, Doenja Van Belleghem, Raf Reuse, Pascal Ennaert, Yves Buysse en Sandrine De Crom lichten het standpunt van hun fractie toe.
De Burgemeester, schepen Annys, schepen Van Volcem en schepen Marechal antwoorden.
De aanpassing van het meerjarenplan zal worden toegelicht in drie boekdelen. Detailcijfers zijn ook steeds beschikbaar bij de dienst financiën/ PBB.
Wettelijke bepalingen:
Beschikbaar budgettair resultaat (BBR) = moet jaarlijks positief zijn (hoeveel geld de stad ter beschikking heeft wanneer alle ontvangsten geïnd en alle kosten betaald zijn).
Autofinancieringsmarge (AFM) = moet positief zijn in 2025 (hoeveel de stad met eigen middelen kan investeren of hoeveel bijkomende leningslasten de stad kan dragen).
Inhoud tweede aanpassing meerjarenplan deel Stad Brugge:
De tweede aanpassing meerjarenplan deel Stad Brugge is opgebouwd uit 3 grote rubrieken:
1. Inbreng rekening 2020 en overdracht beschikbare investeringskredieten: -2 miljoen euro
2. Aanpassing meerjarenplan 2020-2025: +20,1 miljoen euro
3. Geraamde budgettaire impact Covid-19: -17,3 miljoen euro
Dit uit zich in volgende samengevatte tabellen (mio euro exclusief gemeentelijke dotatie aan OCMW):
Budgettair resultaat | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
REKENING | MJP | MJP | MJP | MJP | MJP | |||
I. Exploitatiesaldo (a-b) | 38,55 | 14,32 | 25,43 | 38,60 | 35,42 | 41,28 | ||
a. Ontvangsten | 272,74 | 279,20 | 299,68 | 311,34 | 317,59 | 325,11 | ||
b. Uitgaven | 234,19 | 264,88 | 274,25 | 272,74 | 282,17 | 283,83 | ||
II. Investeringssaldo (a-b) | -37,87 | -70,21 | -57,61 | -39,04 | -52,50 | -19,14 | ||
a. Ontvangsten | 10,03 | 32,47 | 14,54 | 16,26 | 5,66 | 9,42 | ||
b. Uitgaven | 47,90 | 102,68 | 72,15 | 55,31 | 58,16 | 28,56 | ||
III. Saldo exploitatie en investeringen (I+II) | 0,68 | -55,88 | -32,18 | -0,44 | -17,08 | 22,14 | ||
IV. Financieringssaldo (a-b) | -1,41 | 36,80 | 48,83 | 10,23 | 24,82 | -2,95 | ||
a. Ontvangsten | 7,28 | 46,18 | 58,67 | 26,61 | 47,07 | 9,55 | ||
b. Uitgaven | 8,69 | 9,38 | 9,83 | 16,38 | 22,26 | 12,51 | ||
V. Budgettair resultaat van het boekjaar (III+IV) | -0,73 | -19,08 | 16,65 | 9,78 | 7,73 | 19,19 | ||
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 73,88 | 56,92 | 37,84 | 54,49 | 64,28 | 72,01 | ||
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat (V+VI) | 73,15 | 37,84 | 54,49 | 64,28 | 72,01 | 91,20 | ||
Tussenkomst in verlies OCMW | 16,23 | |||||||
VIII. Onbeschikbare gelden | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
IX. Beschikbaar budgettair resultaat (VII-VIII) | 56,92 | 37,84 | 54,49 | 64,28 | 72,01 | 91,20 |
Autofinancieringsmarge | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
I. Exploitatiesaldo (a-b) | 38,55 | 14,32 | 25,43 | 38,60 | 35,42 | 41,28 | ||
a. Ontvangsten | 272,74 | 279,20 | 299,68 | 311,34 | 317,59 | 325,11 | ||
b. Uitgaven | 234,19 | 264,88 | 274,25 | 272,74 | 282,17 | 283,83 | ||
II. Netto periodieke aflossingen (a-b) | 0,55 | 7,74 | 8,81 | 10,33 | 10,20 | 11,47 | ||
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 0,56 | 8,67 | 9,83 | 11,38 | 11,26 | 12,51 | ||
b. Periodieke terugvordering leningen | 0,02 | 0,94 | 1,03 | 1,05 | 1,05 | 1,03 | ||
III. Autofinancieringsmarge (I-II) | 38,01 | 6,59 | 16,62 | 28,27 | 25,22 | 29,81 |
De Gemeenteraad stelt de tweede aanpassing van de meerjarenplanning deel Stad Brugge vast.
De punten 13 en 14 worden samen behandeld.
Schepenen Pablo Annys en Mercedes Van Volcem leiden deze punten in.
Raadsleden Geert Van Tieghem, Doenja Van Belleghem, Raf Reuse, Pascal Ennaert, Yves Buysse en Sandrine De Crom lichten het standpunt van hun fractie toe.
De Burgemeester, schepen Annys, schepen Van Volcem en schepen Marechal antwoorden.
De aanpassing van het meerjarenplan wordt uitgebreid toegelicht in de drie boekdelen als bijlage. Detailcijfers zijn steeds beschikbaar bij de dienst financiën/ PBB en OCMW.
Wettelijke bepalingen:
Beschikbaar budgettair resultaat (BBR) = moet jaarlijks positief zijn (hoeveel geld men ter beschikking heeft wanneer alle ontvangsten geïnd en alle kosten betaald zijn).
Autofinancieringsmarge (AFM) = moet positief zijn in 2025 (hoeveel men met eigen middelen kan investeren of hoeveel bijkomende leningslasten de stad kan dragen).
Hierbij de belangrijkste cijfers (M2 financieel evenwicht in mio euro)
Budgettair resultaat | Rek 2020 | Mjp 2021 | Mjp 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | |
I. Exploitatiesaldo | (a-b) | 23,55 | -2,96 | 5,29 | 19,50 | 15,21 | 21,90 |
a. Ontvangsten | 310,18 | 315,07 | 335,01 | 347,59 | 354,07 | 363,44 | |
b. Uitgaven | 286,64 | 318,02 | 329,73 | 328,09 | 338,86 | 341,53 | |
II. Investeringssaldo | (a-b) | -37,81 | -70,67 | -56,59 | -38,50 | -52,88 | -18,48 |
a. Ontvangsten | 10,44 | 34,14 | 16,21 | 18,18 | 5,66 | 10,42 | |
b. Uitgaven | 48,25 | 104,81 | 72,80 | 56,68 | 58,54 | 28,90 | |
III. Saldo exploitatie en investeringen | (I+II) | -14,26 | -73,63 | -51,31 | -19,00 | -37,67 | 3,42 |
IV. Financieringssaldo | (a-b) | -0,07 | 41,43 | 49,74 | 11,58 | 26,34 | -2,07 |
a. Ontvangsten | 18,62 | 51,50 | 60,09 | 28,50 | 49,17 | 11,05 | |
b. Uitgaven | 18,69 | 10,07 | 10,35 | 16,92 | 22,83 | 13,13 | |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | (III+IV) | -14,33 | -32,20 | -1,57 | -7,42 | -11,32 | 1,35 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 68,48 | 54,15 | 21,95 | 20,38 | 12,96 | 1,64 | |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | (V+VI) | 54,15 | 21,95 | 20,38 | 12,96 | 1,64 | 2,99 |
VIII. Onbeschikbare gelden | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | (VII-VIII) | 54,15 | 21,95 | 20,38 | 12,96 | 1,64 | 2,99 |
Autofinancieringsmarge | Rek 2020 | Mjp 2021 | Mjp 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | |
I. Exploitatiesaldo | 23,55 | -2,96 | 5,29 | 19,50 | 15,21 | 21,90 | |
II. Netto periodieke aflossingen | (a-b) | 6,34 | 7,74 | 8,82 | 10,37 | 10,28 | 10,59 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 8,61 | 9,36 | 10,35 | 11,92 | 11,83 | 13,13 | |
b. Periodieke terugvordering leningen | 2,27 | 1,63 | 1,53 | 1,55 | 1,55 | 2,53 | |
III. Autofinancieringsmarge | (I-II) | 17,21 | -10,69 | -3,53 | 9,13 | 4,93 | 11,31 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | Rek 2020 | Mjp 2021 | Mjp 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | |
I. Autofinancieringsmarge | 17,21 | -10,69 | -3,53 | 9,13 | 4,93 | 11,31 | |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | (a-b) | -0,07 | 1,64 | 1,62 | -0,67 | -1,56 | -2,25 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 8,61 | 9,36 | 10,35 | 11,92 | 11,83 | 13,13 | |
b. Aangewezen aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 8,68 | 7,72 | 8,72 | 12,59 | 13,39 | 15,38 | |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | (I+II) | 17,14 | -9,05 | -1,91 | 8,46 | 3,37 | 9,06 |
Kredieten 20221 en 2022 Stad en OCMW Brugge (mio euro):
2021 | 2022 | |||
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
Kredieten Stad Brugge | ||||
Exploitatie | 264,88 | 279,20 | 274,25 | 299,68 |
Investeringen | 102,68 | 32,47 | 72,15 | 14,54 |
Financiering | 9,38 | 46,18 | 9,83 | 58,67 |
Leningen en leasings | 8,67 | 45,27 | 9,83 | 57,70 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0,71 | 0,88 | 0,00 | 0,97 |
Overige financieringstransacties | 0,00 | 0,04 | 0,00 | 0,00 |
Kredieten Ocmw Brugge | ||||
Exploitatie | 53,14 | 35,86 | 55,48 | 35,33 |
Investeringen | 2,13 | 1,67 | 0,65 | 1,67 |
Financiering | 0,69 | 5,32 | 0,51 | 1,42 |
Leningen en leasings | 0,69 | 4,63 | 0,51 | 0,92 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0,00 | 0,69 | 0,00 | 0,50 |
Overige financieringstransacties | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
In deze nota wordt ook de goedkeuring voor de nominatieve toelagen gevraagd: de wijzigingen op 2021 en volledige toelagen op 2022. In de vorige meerjarenplanning was dit een verplicht onderdeel van de beleidsnota (bij opmaak en aanpassing). Voor het meerjarenplan 2020-2025 wordt in de omzendbrief van 3 mei 2019 de lijst van de nominatieve subsidies en een algemeen overzicht van alle werkings- en investeringssubsidies “slechts” opgenomen onder bijkomende documentatie waarbij dit beschouwd wordt als één van de minima van de achtergrondinformatie. Toezicht verwacht daarnaast dat dit wordt opgenomen in het besluitend gedeelte van de gemeenteraadsbeslissing. Zie aparte bijlage.
De Gemeenteraad neemt kennis van de raming van het behaalde financieel evenwicht: elk jaar een positief beschikbaar budgettair resultaat (met 2,99 miljoen euro eind 2025) en een positieve autofinancieringsmarge op 2025 van 11,31 miljoen euro en keurt de tweede aanpassing meerjarenplanning Stad en OCMW Brugge goed.
Het (aangepaste) meerjarenplan 2020-2025 is uitvoerbaar, onder voorbehoud van schorsing door de Provinciegouverneur, zodra de digitale rapportering naar de Vlaamse overheid gebeurd is.
De lijst met nominatieve subsidies 2021 en 2022 zoals opgenomen in deze aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt goedgekeurd.
Raadslid Nele Caus komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
De lokale politie Brugge zal op iedere regio een picknicktafel plaatsen, zodat het personeel daar ook buiten kan lunchen.
Voor de aankoop van straatmeubilair zal de lokale politie Brugge gebruik maken van de aankoopcentrale van Creat/Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
De aankoop van 4 picknicktafels Roma (met verankeringssets), één voor elke regio, wordt goedgekeurd. Deze zullen aangekocht worden via de aankoopcentrale van Creat/Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
De uitgave van 6.913,46 euro, btw inbegrepen, zal benomen worden op begrotingsartikel 33030/741-51/2021 BU en wordt gefinancierd met eigen middelen.
De lokale politie Brugge zal dit jaar, wegens interne verschuivingen en personeelswijzigingen 13 bureeltafels, 3 kleerkasten, 10 rolluikkasten en 8 rolcontainers aankopen. Er zullen ook 60 ergonomische bureaustoelen aangekocht worden ter vervanging van versleten en/of defecte exemplaren.
De open contracten FOR-CMS zijn ook voor de lokale politie toegankelijk.
De totale prijs voor 13 bureeltafels, 10 rolluikkasten, 3 vestiairekasten en 8 rolcontainers bedraagt volgens de overeenkomst met de firma Robberechts 10.336,88 euro.
De totale prijs voor 60 ergonomische bureaustoelen bedraagt volgens de overeenkomst met de firma Pami 20.338,16 euro.
De totale uitgave bedraagt 30.675,05 euro.
Er werd hiervoor € 35.000,00 voorzien op artikel 33030/741-51 BU21.
De gemeenteraad keurt de aankoop van 13 bureeltafels, 10 rolluikkasten, 3 vestiairekasten en 8 rolcontainers goed.
De gemeenteraad wijst de aankoop van 13 bureeltafels, 10 rolluikkasten, 3 vestiairekasten en 8 rolcontainers in kader van het raamcontract toe aan de firma Robberechts NV, Slachthuisstraat 21 te 2300 Turnhout, voor de totale prijs van 10.336,88 euro.
De gemeenteraad keurt de aankoop van 60 ergonomische bureaustoelen goed.
De gemeenteraad wijst de aankoop van 60 ergonomische bureaustoelen in kader van het raamcontract toe aan de firma Pami, Industrielaan 20 - Nolimpark 1408 te 3900 Overpelt voor de totale prijs van 20.338,16 euro.
De totale uitgave van 30.675,05 euro zal benomen worden op begrotingsartikel 33030/741-51 BU 21 en zal gefinancierd worden met eigen middelen.
Raadslid Janos Braem komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP) hefboom voor de lokale klimaatdoelstellingen
De Stad Brugge heeft zich geëngageerd in het burgemeestersconvenant 2030, met de ambitie om tegen 2030 minstens 40% minder CO2 uit te stoten en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Er wordt een klimaatplan 2030 uitgewerkt om deze doelstellingen in concrete actie om te zetten. Dit klimaatplan wordt nog dit jaar aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Het lokaal energie- en klimaatpact is een hefboom om extra financiële middelen te mobiliseren voor lokale klimaatactie. Het is wenselijk dat de stad Brugge deze opportuniteit aangrijpt.
Brugge voldoet aan de voorwaarden mits bijsturing
Volgende voorwaarden worden gesteld om in te kunnen stappen in het LEKP.
Wat met de belasting op pylonen en masten voor hernieuwbare energieprojecten ?
Een van de voorwaarden van het LEKP is 'Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025'.
Voor de belasting van toepassing op windmolens is het zo dat de stad Brugge in 2020 41 pylonen taxeerde. Voor het aanslagjaar 2021 en volgende stijgt dit naar 52 pylonen. De ontvangsten bedroegen dus 41 x 2.500 euro = 102.000 euro en stijgen voor de komende jaren dus naar 130.000 euro. Voor het overige vestigen we 111 taksen op de overige masten/pylonen = 277.500 euro.
Op de MJP 2020-2024 was initieel 240.000 euro per jaar voorzien. Voor 2021 tot 2025 is dit bedrag verhoogd tot 370.000 euro.
Het belastingreglement is de voorbije jaren het voorwerp geweest van diverse rechtspraak. Voorlopig lijkt de rechtspraak in het voordeel van de lokale besturen te zijn. De rechtspraak acht het verantwoordbaar dat een vrijstelling mogelijk is voor constructies die dienen voor de productie van windenergie of andere groene stroom, gelet op het milieuvriendelijk aspect ervan.
Om toch aan het LEKP te kunnen participeren wordt voorgesteld om het engagement aan te gaan om tegen 2025 te onderzoeken hoe hernieuwbare energieprojecten vrijgesteld kunnen worden van de bestaande belastingen op pylonen en masten. In de tussentijd blijft de belasting van kracht.
Waar zitten we de extra middelen van het LEKP op in ?
Met de opmaak van het klimaatplan 2030 ikv. het burgemeestersconvenant 2030 is een kader gecreëerd met 7 resultaatgebieden, concrete werkvelden en acties. Het gaat om volgende resultaatgebieden
De 4 werven van het lokaal energie- en klimaatpact sluiten sterk aan met de resultaatgebieden die met het Brugse klimaatplan 2030 worden beoogd. Deze werven vormen dan ook een hefboom om onze lokale klimaatdoelen te helpen realiseren. We stellen dan ook voor om in te zetten op de 4 vermelde werven. Daarnaast stellen we voor om een deel van de middelen in te zetten op het verhogen van de communicatie, mobilisatie van Bruggelingen, organisaties, bedrijven en het opzetten van samenwerkingsverbanden die één of meerdere werven ten goede komt.
Opgelet: bij de goedkeuring van het LEKP wordt nog geen effectieve verdeling van de middelen gevraagd. Dit wordt pas in een latere fase gevraagd, van zodra het effectieve bedrag van het trekkingsrecht beschikbaar is (vanaf 1 december 2021). Om toch een idee te hebben hoe deze middelen in Brugge zouden kunnen besteed worden is hieronder een indicatieve raming gemaakt op basis van een trekkingsrecht van 500.000 Euro. Voor de cofinanciering wordt telkens het bestaande budget (op MJP 2020-2025) van de betrokken opvolgende dienst ingezet.
Werf | Project | verantwoordelijke dienst | totaal budget | financiering via LEKP (extra middelen) | cofinanciering (bestaande middelen MJP 2020-2025 | aandeel |
Werf 1: Laten we een boom opzetten (vergroening) | ||||||
Vergroeningstrajecten | Cluster Openbaar domein | 200.000 | 100.000 | 100.000 | 20% | |
Werf 2: Verrijk je wijk (renovatie en hernieuwbare energie) | ||||||
Deelproject 2a: wijkrenovatie en hernieuwbare energie extern | Cluster omgeving KLIMID, ism woon-energieloket | 200.000 | 100.000 | 100.000 | 20% | |
Deelproject 2b: Miniwarmtenetten stadspatrimonium en betrekken buurt | cluster Facilitair Beheer | 150.000 | 75.000 | 75.000 | 15% | |
Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar (deelmobiliteit en laadinfrastructuur) | ||||||
Dienst Mobiliteit | 100.000 | 50.000 | 50.000 | 10% | ||
Werf 4: Water het nieuwe goud (ontharding en waterbuffering) | ||||||
Onthardingstrajecten | Cluster Openbaar Domein | 250.000 | 125.000 | 125.000 | 25% | |
Overkoepelend: Brugge organiseert zich samen op de toekomst samen met de Bruggelingen | ||||||
deelproject 5a: betrekken van burgers/Bruggelingen/stakeholders bij de realisatie van de lokale klimaatdoelstellingen | Strategisch cel | 100.000 | 50.000 | 50.000 | 10% |
Hoe volgen we het LEKP op ?
De opvolging van het LEKP wordt verdeeld over de betrokken diensten en cluster en is een gedeelde verantwoordelijkheid.
De stad Brugge keurt het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) goed.
Daarbij engageert de stad Brugge zich om te voldoen aan volgende randvoorwaarden:
De stad Brugge verwerft een trekkingsrecht van (minstens) 491 757 Euro, op voorwaarde van cofinanciering van hetzelfde bedrag.
Deze extra middelen worden ingezet op de 4 werven van het LEKP
De invulling van de acties wordt maximaal afgestemd op het klimaatplan 2030 van de stad Brugge.
De definitieve invulling en verdeling van deze extra middelen wordt opgemaakt van zodra het definitieve bedrag van het trekkingsrecht bekend is. De indicatieve invulling vermeld in de nota wordt hierbij als vertrekpunt genomen.
Het LEKP is een inspanningsverbintenis waarmee de stad Brugge zich engageert om bij te dragen tot de realisatie van de beoogde doelstellingen. Stad Brugge verbindt er zich niet toe de vermelde Vlaamse ambitieniveaus ook effectief te realiseren, wel om een bijdrage te leveren.
De gemeenteraad is ertoe gehouden haar goedkeuring te verstrekken aan de door het kerkbestuur Sint-Gillis (CKB 1) ingediende budgetwijziging 2021.
Deze budgetwijziging betreft enerzijds een boekhoudkundige rechtzetting vanwege het kerkbestuur. Van de 20.000 euro die in het oorspronkelijk budget voorzien was voor 2020, werd een bedrag van 16.943,21 euro gefactureerd, maar door de stad pas op 25 januari 2021 uitbetaald. Het gaat dus om een uitgestelde betaling voor 2020. Voor deze aanpassing is er dus van stadswege geen extra budget nodig omdat dit reeds werd uitbetaald en louter een rechtzetting vergt.
De budgetwijziging betreft anderzijds een extra van 5000 euro voor de uitvoering van de restauratie van de 19°eeuwse polychromie van noord- en zuidkoor. Daarvoor werd door de Vlaamse overheid toestemming gegeven voor subsidie.
De werken zijn geraamd op 57.496,55 euro + 12074,28 BTW = 69.570,83 euro.
De Vlaamse overheid voorziet een subsidie van 60% + 10%. Dit bedrag werd officieel toegezegd zodat dit bedrag in het budget wordt verhoogd.
Voor het saldo, wordt gerekend op een gift van 10.000 euro van een privaat persoon en 5.000 euro van de stad Brugge. Ook in die zin wordt het budget aangepast.
De gemeenteraad uit zijn goedkeuring aan de wijziging van het budget 2021 van het kerkbestuur Sint-Gillis. Er zijn geen wijzigingen in exploitatie. Het bijkomende bedrag van 16.943,21 euro is louter een boekhoudkundige rechtzetting zonder financiële implicaties voor de stad Brugge. De overige wijzigingen betreffen werken gepland in 2021 die een extra bijdrage van de stad Brugge van 5.000 euro vergen.
De schakelaar werd opgericht als OCMW-vereniging, maar wel met gunstig advies van het CBS en met goedkeuring van de GR (26/10/2010).
Bijgevolg dient de gemeenteraad ook goedkeuring te geven aan de vereffening verdeling van De Schakelaar.
De financiële vereffening is afgerond en wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
De financiële vereffening en verdeling van De Schakelaar wordt goedgekeurd.
De mandaten van de afgevaardigden in de organen van De Schakelaar houden op te bestaan.
Raadslid Geert Van Tieghem komt tussen.
Schepen Mercedes Van Volcem antwoordt.
De statutenwijzigingen is noodzakelijk om tegemoet te komen aan bepaalde situaties en nieuwe wettelijke vereisten.
1. Verlenging termijn.
IVBO werd opgericht voor een oorspronkelijke periode van 30 jaar, met ingang van 22 februari 1974. Bij besluit van de buitengewone algemene vergadering van 6 november 2003 werd de duurtijd van de vereniging verlengd voor een termijn die verstrijkt op 5 november 2021.
Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat een opdrachthoudende vereniging opnieuw kan verlengd worden voor een nieuwe termijn van 18 jaar.
Ook overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur dient de beslissing tot verlenging te gebeuren op basis van een onderzoek. Daartoe werd een begeleidingscommissie belast met een onderzoek naar de middellangetermijnstrategie voor het afvalbeleid in de regio en de meerwaarde van IVBO in deze strategie.
De vennootgemeenten werden reeds in 2020 gevraagd een princiepsbeslissing hieromtrent te nemen zodat de jaarrekening over het boekjaar 2020 kan afgesloten worden op basis van een waardering in continuïteit.
2. het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV)
Een notaris gaf advies ivm de formulering van het doel en de explicitering van de coöperatieve finaliteit en waarden teneinde in overeenstemming te zijn met het WVV.
3. Préadvies van toezicht (ABB)
Er werd een eerste ontwerp voorgelegd aan ABB voor advies. Aangezien de regiovorming nog niet in wetgeving is verankerd, staat de deelname van De Haan de verlenging niet in de weg. Het is wel het voornemen van de Minister dat ieder samenwerkingsverband tegen 2030 regioconform is.
De term "inbreng buiten kapitaal" is geen juridische term en mag gewoon vervangen worden door "inbreng".
Indien men de mogelijkheid voorziet om de algemene vergadering door middel van tele- of videoconferentie te laten plaatsvinden, moet men de mogelijkheid voorzien aan derden om deze te volgen (vb. door livestreaming) aangezien een algemene vergadering openbaar is.
4. Doel van de samenwerkingsovereenkomst
Het doel wordt gewijzigd in de statuten in navolging van het rapport van de begeleidingscommissie. Daarin werd benadrukt dat IVBO zich niet mag beperken tot het operationele luik, maar ook een trekkersrol op zich moet nemen voor het gemeentelijk afvalbeleid.
De eerste doelstelling wordt als volgt omschreven: "het realiseren van een duurzaam, integraal en dynamisch afvalbeleid binnen haar werkingsgebied".
Dit wordt verder geconcretiseerd in de tweede doelstelling: "IVBO moet instaan voor het bieden van beleidsondersteuning aan de vennootgemeenten voor wat betreft die aspecten die zijn opgenomen in de beheersoverdracht van diezelfde vennootgemeenten." Die beleidsondersteuning wordt opgenomen vanuit een trekkersrol voor alle vennootgemeenten waarbij gestreefd wordt naar maximale samenwerking.
Tot het doel behoort ook de studie, de oprichting en de uitbating van installaties voor het verwijderen, verbranden met energierecuperatie, valoriseren, recycleren, sorteren en/of verwerken van afval (ondermeer de uitbating van de huisvuilverbrandingsinstallatie met de elektriciteits- en warmpteproductie en dito- levering en de groencomposteringseenheid).
Ook een mogelijke overname van gemeentelijke recyclageparken en een intercommunale uitbating van recyclageparken kadert in deze doelstelling.
Ook de afzet van al dan niet verwerkt afval en/of producten die uit enige verwerking of bewerking voortkomen en het ophalen en vervoeren van afval behoren tot het doel.
Vanuit de doelstelling om een volledig afvalstoffenbeleid te realiseren voor het volledige werkingsgebied kan IVBO initiatieven ontwikkelen in verband met (i) de voorkoming en de beperking van afvalproductie, (ii) de sensibilisering van de burger inzake het afvalstoffenbeleid, (ii) de inzameling, opslag, selectie, recuperatie, valorisatie, overslag, afzet, afvoer en verwerking van zowel gesorteerde als niet-gesorteerde afvalstoffen.
Belangrijke doelstelling is eveneens het maximaal streven naar uniforme tarifering en werkwijzen.
Artikel 3 van de statuten bepaalt voor welke zaken de vennootgemeenten een beheersoverdracht doen naar het samenwerkingsverband. De concrete invulling hiervan wordt per gemeente weergegeven in bijlage 2 aan de statuten. Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze bijlage 2 aan de statuten te actualiseren naar de huidige toestand. Belangrijk aspect hierbij is de fasegewijze overname van de gemeentelijke recyclageparken.
De stad Brugge besliste wat betreft dit laatste aspect het volgende (GR 29 maart 2021):
"IVBO zal ondertussen onderzoeken hoe er tot een intensere samenwerking kan gekomen worden tussen alle intercommunale recyclageparken, ook met betrekking tot raamcontracten en in het licht van steeds complexere regelgeving, vb. mbt asbestproblematiek en matrassen.
ggk fase 1: we zijn geen kandidaat voor beheer van het kringlooppark door IVBO maar gaan akkoord dat IVBO alle contracten centraliseert voor huur containers, transport en verwerking vanaf juni 2021. Alle bestaande stedelijke contracten worden op vervaldatum deel van het IVBO-contract.
Principieel akkoord om 'het beheer (of een deel daarvan) van het gemeentelijk recyclagepark over te dragen aan IVBO', te onderzoeken."
In bijlage 2 "invulling beheersoverdracht" staat met betrekking tot de recyclageparken het volgende: dit kan op voorziet van IVBO met voorstel van een samenwerkingsovereenkomst met de vennoten uitgebreid worden met de volgende opdrachten: de inrichting, uitbreiding, uitbating en eventueel overname van de recyclageparken die eigendom zijn van de deelnemers. ER dienen voldoende deelnemende recyclageparken te zijn vooraleer geopteerd wordt tot samenuitbating.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVBO d.d. 3 november 2021:
1. Beslissing tot verlenging van de duur van de vennootschap met achttien (18) jaar.
2. Beslissing om de statuten van de vennootschap aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Aanpassing van het kapitaal van de vennootschap aan het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
4. Wijziging van het voorwerp en bespreking van het verslag van het bestuursorgaan.
5. Aanpassing van artikel 15 van de statuten door toevoeging van de werkingskosten voor de GFT-verwerking.
6. Wijziging van de bepaling bij benoeming van de stemgerechtigde bestuurders en aanpassing van artikel 21 van de statuten.
7. Wijziging met betrekking tot de aanstelling van twee ondervoorzitters, samenstelling van het bureau, wijze van bijeenroeping van de raad van bestuur, bijeenkomsten op afstand en aanpassing van artikel 28 van de statuten.
8. Vermelding van de datum van de jaarvergadering, toepassing van elektronische algemene vergadering en aanpassing van artikel 42.
9. Aanneming van volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verlenging van de duur van de vennootschap met achttien (18) jaar.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde statutenwijziging.
De gemeenteraad duidt dhr. Olivier Strubbe aan als vertegenwoordiger en geeft mandaat aan zijn vertegenwoordiger om in te stemmen met alle punten op de dagorde van deze buitengewone algemene vergadering.
Raadslid Andries Neirynck komt tussen.
Schepenen Jasper Pillen en Minou Esquenet antwoorden.
Er kon een overeenkomst worden gevonden met de NV Katelijne en de Stad Brugge voor een gedeeltelijke en gefaseerde ingebruikname als volgt:
De op het overzichtsplan in het groen aangeduide lokalen voor een oppervlakte van ca 638m², alsook de in het geel aangeduide buitenoppervlaktes “patio” (ca 340 m²) en “buitenruimte” (ca 18,3 m²), werden in gebruik genomen worden sinds 23/08/2021.
De overige niet in kleur gemarkeerde ruimtes van het gehuurde goed (kerk en bijhorende lokalen) zullen pas in gebruik genomen worden na uitvoering van de werken die ingevolge de zwambestrijding dienden te worden uitgesteld. De verhuurder streeft ernaar om de werken te kunnen voltooien tegen 31/12/2021, uiterlijk 28/02/2022, doch dit is mede afhankelijk van de ernst van de schade en evolutie van de bestrijdingsmaatregelen tegen huiszwam. De huurder zal het resterend deel van het gehuurde goed in gebruik nemen van zodra deze uitgestelde werken zijn voltooid.
Ingevolge de gedeeltelijke ingebruikname is het billijk ook te voorzien in een gedeeltelijke betaling van de afgesproken huurprijs als volgt:
- voor de op het overzichtsplan onder bijlage 1 in het groen en geel aangeduide ruimtes: een maandelijkse huurprijs van 4.035,59 euro, verschuldigd vanaf 01/09/2021.
- voor het geheel van het gehuurde goed: een maandelijkse huurprijs van 6.559,58 euro, verschuldigd vanaf 01/09/2022.De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan bijgaand ontwerp van "tweede addendum op de huurovereenkomst lokalen en kerk Redemptoristinnenklooster" met de NV Katelijne.
IMEWO wenst, gelet op de verouderde staat van de bestaande distributiecabine voor gas in de Magdalenastraat, deze te vervangen door een nieuwe cabine van 2,50 m breed op 1,30 m diep en met een hoogte van 1,90 m. Deze cabine zou worden aangesloten op de bestaande gasleiding in de Magdalenastraat en worden gebouwd in de zuidoostelijk hoek van het bestaand parkeerterrein.
De Stad leverde in haar zitting van 12 november 2018 hiertoe de OMV_2018092043 af, met administratieve ligging Manitobalaan. De vraag tot omgevingsvergunning omvat in de beschrijving het plaatsen van een nieuwe distributiecabine voor gas, op de terreinen van het Sint-Lodewijkscollege, grenzend aan de Manitobalaan te Sint-Andries, doch gaat in casu over de vervanging van de bestaande distributiecabine voor gas in de Magdalenastraat.
IMEWO is bereid om de grond waarop de distributiecabine voor openbaar nut (gas) werd gebouwd, aan te kopen.
Er werd op 14 april 2021 een opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Wouter Demaegt, Teccon bvba, waarbij het te verkopen goed met een oppervlakte van 15,70 m², wordt aangeduid met rode omlijning. Daarnaast dient voor de aanleg, herstel, vervanging en onderhoud van de ondergrondse leidingen een erfdienstbaarheid te worden gevestigd van toegang voor het personeel van Fluvius System Operator of door haar aangestelden in een zone met een oppervlakte van 60,32 m². Deze zone wordt aangeduid met groene gearceerd op dit plan.
Het plan werd geregistreerd in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder het referentienummer 31027-10673 en werd sindsdien niet meer gewijzigd.
Op 28 mei 2021 werd door Teccon bvba een schattingsverslag opgemaakt, waarbij de waarde van het goed werd geraamd op € 50 / m², zijnde een totaalprijs van € 785.
Er werd een ontwerp-verkoopovereenkomst opgemaakt.
Aan de Gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te willen gaan met voorgestelde grondtransactie onder de voorwaarden opgenomen in de ontwerp-verkoopovereenkomst.
Er zal worden overgegaan tot de de verkoop van een oppervlakte van 15,70 m² grond en vestiging van bijhorende erfdienstbaarheid voor de aanleg, herstel, vervanging en onderhoud van ondergrondse leidingen, gelegen te Brugge langs de Magdalenastraat, gekend bij het kadaster in de 27ste afdeling Brugge (Sint-Andries – 1e afdeling), sectie D, deel van perceelnummer 403 D P0000, zoals aangeduid op het opmetingsplan van 14 april 2021, opgemaakt door landmeter-expert Wouter Demaegt Teccon bvba, aan IMEWO, tegen de prijs van 785,00 euro, en verder onder de voorwaarden opgenomen in de ontwerp-verkoopovereenkomst.
Raadsleden Yves Buysse, Andries Neirynck en Dirk Barbier komen tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
In de lijn en uitvoering van de beslissingen tot aankoop van grond door de Stad Brugge en de beslissingen genomen in de zoneraad van Hulpverleningszone 1 is het noodzakelijk om het aangekochte terrein voor 50 jaar in erfpacht te geven (verlengbaar) aan de Hulpverleningszone 1 waarna de Hulpverleningszone kan overgaan tot de bouw van het brandweergebouw en aanhorigheden.
In functie van de gemaakte afspraken voor de financiering van hulpverleningszone wordt deze erfpacht kosteloos toegestaan.
Alle kosten, taksen, belastingen, .... zijn ten laste van de erfpachter.
De bedoeling van de hulpverleningszone is om in 2024 de omgevingsvergunning te bekomen waarna de werken direct kunnen worden aangevat.
Hiervoor werd een ontwerp van erfpachtovereenkomst opgesteld waar hieronder de belangrijkste voorwaarden worden hernomen.
Erfpachter
Hulpverleningszone 1, met adres 8020 Oostkamp, Siemenslaan 8, identificatienummer 0500.929 279.
BESCHRIJVING VAN HET EIGENDOM
STAD BRUGGE- dertigste afdeling - voorheen Sint-Andries vierde afdeling
Een perceel grond met eropstaande constructies, gelegen langs de Dirk Martensstraat nummer 4, gekadastreerd volgens titel en thans in de sectie B deel van nummer 764H P0000 met een gemeten oppervlakte van 9.073,99 m² (negenduizend en drieënzeventig komma negenennegentig vierkante meter) en hebbende als gereserveerd perceel identificatienummer B 823 C P0000.
BESTEMMING
De erfpachter moet, voor de ganse duur van de erfpacht, het goed exploiteren voor de navolgende bestemming die het algemeen belang dient, nl. huisvesting van activiteiten ten dienste van de Hulpverleningszone 1 meer bepaald een nieuw brandweergebouw voor interventies, zonale/lokale administratie en logistiek volgens de nog op te maken plannen en lastenboeken.
De bestemming van het goed mag niet worden gewijzigd zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de erfverpachter die deze wijziging steeds mag weigeren.DUUR EN GENOT
De erfpacht wordt verleend voor een termijn van 50 jaar, die aanvangt op 1 januari 2022 om, behoudens een uitdrukkelijke schriftelijke verlenging, van rechtswege te eindigen op 31 december 2072 zonder enige opzegging.
Mogelijkheid tot verlenging
De erfpachter heeft recht, na het verstrijken van de erfpacht, op een eenmalige verlenging van deze overeenkomst voor 49 jaar en onder dezelfde modaliteiten. Hiervoor moet de erfpachter, op straffe van verval, een aangetekend schrijven richten naar de erfverpachter tussen de 1 jaar en 6 maanden vóór het verstrijken van de duur van de onderhavige overeenkomst.
CANON
De erfpachter aan de erfverpachter geen erfpachtvergoeding verschuldigd is.
ONDERHOUD EN HERSTELLINGEN
De erfpachter zal de grond en de er op te richten constructies in goede staat moeten onderhouden en erop toezien dat de waarde ervan door zijn toedoen niet vermindert. Waardeverminderingen die het gevolg zijn van normale slijtage, ouderdom of overmacht komen hierbij niet in aanmerking.
De erfverpachter draagt geen enkele verantwoordelijkheid van welke aard ook voor de werken van herstelling, onderhoud, renovatie en vervanging van het goed zowel betreffende de door de erfpachter op te richten opstallen.De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan bijgaand ontwerp van erfpachtovereenkomst voor een oppervlakte grond van 9.073,99 m² gelegen te Brugge (Sint-Andries), Dirk Martensstraat 4 voor een duurtijd van 50 jaar ingaande op 01/01/2022, met de Hulpverleningszone 1 met zetel te 8020 Oostkamp, Siemenslaan 8.
Raadslid Andries Neirynck komt tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Realisatie beleidsprogramma 2019-2024:
Op 30 augustus 2021 besliste de gemeenteraad om over te gaan tot de aankoop van het Kapucijnenklooster, gelegen te 8000 Brugge, Boeveriestraat 18, thans gekend bij het kadaster in de 4e afdeling Brugge, sectie D, met perceelnummer 1653 R, P0000 jegens de vzw Vlaamse Kapucijnen tegen de aankoopprijs van € 750.000,00.
Er werd dd. 26 mei 2021 een opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert de heer Kris De Pauw, waarbij het onroerend goed, wordt afgebeeld als “LOT A” (3.317,41 m²). Dit plan werd geprekadastreerd op 30 juli 2021 en geregistreerd in de databank van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder het referentienummer 31804-10134.
De stedelijke ambities vallen/vielen samen met de ambities van Toerisme Vlaanderen voor het pilootproject, volgens de uitgangspunten van het visiedocument “Reizen naar morgen”. Toerisme Vlaanderen heeft bijzondere interesse in de kloostersite van de Kapucijnen in combinatie met de Sint-Godelieve-abdij gelegen te 8000 Brugge, Boeveriestraat 45 voor de realisatie van een sterk totaalproject. Zij wil namelijk het toerismebeleid gebruiken in de herwaardering van erfgoedsites, met Brugge als impuls en inspiratie.
Op 18 januari 2021, heeft Toerisme Vlaanderen, ingevolge de hoger beschreven ambities al de site van de Sint-Godelieve-abdij, in erfpacht genomen, blijkens akte verleden voor notaris Bernard Maertens en wenst zij nu ook het Kapucijnenklooster in erfpacht te nemen.
Het toestaan van het recht van erfpacht gebeurt om redenen van openbaar nut, ter uitvoering van de beleidsplannen voor de zinvolle herbestemming van het erfgoed en de uitvoering van een lange termijn samenwerkingsovereenkomst met Toerisme Vlaanderen.
De erfpachter (Toerisme Vlaanderen) zal alle rechten en plichten voortvloeiende uit de aankoop jegens VZW Vlaamse Kapucijnen overnemen.
Belangrijkste voorwaarden:
STAD BRUGGE (vierde afdeling)
Een Klooster, op en met grond en aanhorigheden, gekend onder de naam “Kapucijnenklooster”, staande en gelegen te Brugge, derde afdeling, Boeveriestraat 18, volgens titel gekadastreerd in de sectie D deel van nummer 1653i en thans gekadastreerd in de sectie D, deel van nummer 1653R P0000, voor een oppervlakte volgens gedane opmeting van drieduizend driehonderd zeventien vierkante meter (3.317 m2 ) Gereserveerd partitienummer : D 1653 T P0000. Zoals voorschreven perceel staat afgebeeld op het metingsplan opgemaakt door de heer Kris De Pauw te Oostkamp op 30 juli 2021 als lot A.
Doel van de erfpacht
De erfpachtgever geeft het goed in erfpacht aan de erfpachter om redenen van algemeen belang, met name opdat de erfpachter het goed kan beschermen en passend herbestemmen met respect voor de hoger uiteengezette bijzondere voorwaarden van de erfpachtgever. De herbestemming vertrekt vanuit de volgende principes: 1) realisatie van een totaalproject voor het goed en het nabijgelegen Sint Godelieveabdij samen; 2) rekening houden met de noden van de lokale gemeenschap, de potentiële bezoeker van het goed en de lokale ondernemers; 3) renovaties, restauraties en verbouwingen gebeuren met het grootste respect voor de ziel van het goed en haar erfgoedwaarde; en 4) nauwgezette betrokkenheid van de erfpachtgever en de Stad Brugge in elke fase van de herbestemming. De erfpachter verbindt zich er toe het goed tijdens de volledige duur van de erfpacht aan te wenden voor het doel waarvoor het hem werd ter beschikking gesteld. Een andere bestemming of aanwending is, behoudens de uitdrukkelijke, voorafgaande en schriftelijke toestemming van de erfpachtgever, verboden. Dit verbod geldt zowel voor de erfpachter als voor elke andere gebruiker of rechtsverkrijger.
Duur van de erfpacht
Het recht van erfpacht wordt toegestaan en aanvaard voor een periode van negenenveertig (49) opeenvolgende jaren, beginnend op 01 december 2021 en van rechtswege eindigend op 30 november 2070 om vierentwintig (24) uur, samen met het recht van erfpacht van 18 januari 2021 van de Sint-Godelieveabdij
Verlenging van de duur
De duur van de erfpacht kan op eenvoudig verzoek van de erfpachter gericht aan de erfpachtgever worden verlengd met een duur van minstens vijf (5) jaar, zonder dat door een (1) of meerdere verlengingen de totale duur van de erfpacht de wettelijke maximale duur van negenennegentig (99) jaar overschrijdt.
Erfpachtvergoeding
De erfpachter moet aan de erfpachtgever een erfpachtvergoeding of canon betalen. Deze erfpachtvergoeding is samengesteld uit:
- de som van zevenhonderdvijftigduizend euro (750.000,00 EUR);
- vermeerderd met de kosten ingevolge de aankoop (plaatsen wand) op basis van betaalde officiële facturen met een maximumbedrag van honderd vijfenveertigduizend euro (145.000,00 EUR) exclusief 21 % btw.
De gemeenteraad dient zich akkoord te verklaren met deze erfpacht onder de voorwaarden opgenomen in de ontwerpakte.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de vestiging van een recht van erfpacht voor Toerisme Vlaanderen voor het beschermd monument genaamd Kapucijnenklooster, op en met grond, gelegen te 8000 Brugge, Boeveriestraat 18, gekend bij het kadaster in de 4e afdeling Brugge, sectie D, als deel van het perceelnummer 1653 R P0000, tegen een eenmalig canon van € 750.000,00 en verder onder de voorwaarden opgenomen in de ontwerpakte.
Raadslid Nele Caus komt tussen.
Schepen Mercedes Van Volcem en burgemeester Dirk De fauw antwoorden.
De coronacrisis en de diverse ministeriële besluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, hadden vrijwel een directe impact op de economische en financiële situatie voor bedrijven en ondernemers. In het bijzonder blijft de taxisector getroffen gezien deze rechtstreeks afhankelijk zijn van het verblijfstoerisme, vrije tijd en het zakentoerisme.
Het College is bijgevolg van oordeel dat de fiscale steunmaatregelen slagkrachtig en voldoende sterk moeten zijn om het economisch herstel van de stad te ondersteunen en te bevorderen waar mogelijk. De halvering van de belastingen voor de taxisector is wenselijk en noodzakelijk teneinde extra financiële ademruimte aan de taxisector te bieden.
Bijgevolg dient artikel 5§5 van het belastingreglement gewijzigd te worden zodat verwezen wordt naar de halvering van het tarief voor het juiste aanslagjaar.
Bijkomend, artikel 6 van het belastingreglement dient aangepast en hernummerd te worden overeenkomstig de nieuwe regeling met betrekking tot inning van lokale belastingen. Het Programmadecreet bij de begroting 2020 wijzigt artikel 11 van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Hierdoor zijn een reeks bepalingen van het WIB/1992 niet meer van toepassing en dient de specifieke verwijzing in het belastingreglement geschrapt te worden.
In artikel 5, §5 van het belastingreglement op taxi's en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder, wordt de verwijzing van het aanslagjaar "2020" gewijzigd naar "2021".
In artikel 6 van het belastingreglement op taxi's en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder, wordt:
- §1 en §2 volledig vervangen en gewijzigd door een nieuwe paragraaf 1 met als tekst:
" §1. De belasting zal gevestigd worden bij wijze van een kohier en geïnd worden overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals nadien gewijzigd. "
- §3 hernummerd naar §2, met behoud van tekst,
- §4 volledig geschrapt.
Het voorstel van wijziging van het belastingreglement wordt ter vaststelling en goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De coronacrisis en de diverse ministeriële besluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, hadden vrijwel een directe impact op de economische en financiële situatie voor bedrijven en ondernemers. In het bijzonder blijft de taxisector getroffen gezien deze rechtstreeks afhankelijk zijn van het verblijfstoerisme, vrije tijd en het zakentoerisme.
Het College is bijgevolg van oordeel dat de fiscale steunmaatregelen slagkrachtig en voldoende sterk moeten zijn om het economisch herstel van de stad te ondersteunen en te bevorderen waar mogelijk. De halvering van de retributies voor de taxisector is wenselijk en noodzakelijk teneinde extra financiële ademruimte aan de taxisector te bieden.
Bijgevolg dient artikel 5§3 en artikel 7§3 van het retributiereglement gewijzigd te worden zodat verwezen wordt naar de halvering van de tarieven voor het juiste aanslagjaar.
Bijkomend, in artikel 8 van het retributiereglement dient het woord "jaarlijkse" geschrapt te worden uit de vermelde bepaling. De retributie voor een bestuurderspas is decretaal bepaald voor de duur van 5 jaar. Het betreft hier een anomalie die ten onrechte foutief in het retributiereglement werd opgenomen, maar die in de praktijk geen gevolgen had voor de aanvragen van bestuurderspassen. De verschuldigde retributie van 20 euro wordt eenmalig gevestigd per aanvraag met een geldigheidsduur van 5 jaar.
In artikel 5, §3 van het retributiereglement inzake de vergunning individueel bezoldigd personenvervoer, de bestuurderspas en de machtigingen voor standplaatstaxi's, wordt de verwijzing van het aanslagjaar "2020" gewijzigd naar "2021".
In artikel 7, §3 van het retributiereglement inzake de vergunning individueel bezoldigd personenvervoer, de bestuurderspas en de machtigingen voor standplaatstaxi's, wordt de verwijzing van het aanslagjaar "2020" gewijzigd naar "2021".
In artikel 8 van het retributiereglement inzake de vergunning individueel bezoldigd personenvervoer, de bestuurderspas en de machtigingen voor standplaatstaxi's, wordt de verwijzing naar "jaarlijkse" geschrapt.
Het voorstel van wijziging van het retributiereglement wordt ter vaststelling en goedkeuring aan de Gemeenteraad voorgelegd.
Raadsleden An Braem en Geert Van Tieghem komen tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Gezien de weersomstandigheden is het aantal onderhoudsbeurten voor het groen hoger dan vooraf ingeschat kon worden. Het huidige weer met veel regen en warmte zorgen voor de ideale omstandigheden voor de groei van allerlei groenelementen (gras, beplanting, bloemen, …). Dit zorgt voor een intenser onderhoud (hogere frequentie van terugkeer).
Bij aanbesteding werd uitgegaan van normale omstandigheden. Daardoor is er op heden een budgettekort hiervoor. Wij vragen een bijkomend budget van 20.000 euro excl. btw of 24.200 euro incl. btw om de kosten voor groenonderhoud te kunnen dekken tot de definitieve overname van de werken.
Overzicht kosten:
excl. btw | incl. btw | |
Gunningsbedrag: | 1.129.644,32 € | 1.366.869,63 € |
Verrekening 1: | 122.635,94 € | 148.383,49 € |
Verrekening 2: | 20.000,00 € | 24.200,00 € |
Nieuwe aannemingssom: | 1.272.280,26 € | 1.539.453,12 € |
Het totaal van de verrekeningen bedraagt 142.630,98 euro excl. btw of 172.583,49 euro incl. btw (+12,63% t.o.v. het gunningsbedrag).
De tweede verrekening voor het dossier “stationsomgeving - bouw van fiets- en voetgangersbruggen over binnen- en buitenvest en afwerking onder spoor” wordt goedgekeurd voor 20.000 euro excl. btw of 24.200 euro incl. btw.
De kosten worden benomen op BI020002, actie SA01453, rekening 22500007.
De nieuwe aannemingssom voor Artes Depret nv, Rederskaai 61/bus 0301, 8380 Zeebrugge, btw-nr. BE 0400 082 042, bedraagt 1.272.280,26 euro excl. btw of 1.539.453,12 euro incl. btw.
Raadslid Geert Van Tieghem, Doenja Van Belleghem, Andries Neirynck, Pascal Ennaert, Yves Buysse en Jean-Marie De Plancke komen tussen.
Schepen Franky Demon antwoordt.
A. Inhoud van het masterplan
Na een traject van een jaar met heel wat overleg (dialoogtafels, bilaterale gesprekken, 5x plangroep, 2x stuurgroep) leggen we een eindrapport aan het CBS voor.
A.1. Uitdiepen van het mogelijk programma op basis van de 6 uitgangspunten/ambities en 4 ruimtelijke principes/concepten:
Na een grondige analyse van de site en na overlegmomenten stelde BUUR de ruimtevraag op scherp. De verzamelde ruimtevragen werden uitgediept en bekeken vanuit de idee dat er in het recreatiegebied naar een evenwicht zal moeten gezocht worden tussen recreatie, sport en natuur. Het deel ten westen van de Blankenbergse Dijk ligt grotendeels in natuurverwevingsgebied, wat het type in te passen functies in deze zone zeer sterk beperkt. De vertaling van de ruimtevraag in de beschikbare ruimte moest daarnaast ook rekening houden met het geheel; het geheel moet immers functioneel zijn, wat bv. betekent dat bepaalde functies gecombineerd kunnen worden en andere niet. Het ontwerpteam haalde hierbij genuanceerde argumentatie aan op basis van het bestaande programma, patrimonium en natuurwaarden, alsook noden, potenties en beleidsambities. Er werd ook gemotiveerd waarom bepaalde ruimtevragen al bij aanvang niet verder werden meegenomen: motorcross, vakantiepark, wildwaterkajak, hoogteparcours, noodopvang paarden (motivatie zie pg 70-71).
BUUR werkte hiervoor verder op de resultaten van het tussentijdsrapport dat op 1 februari 2021 door het CBS werd goedgekeurd en waar volgende elementen zijn opgenomen:
Er zijn 6 uitgangspunten/ambities geformuleerd die mee de basis vormen voor het masterplan (zie pg. 73-79):
Rekening houdend hiermee werden vervolgens volgende duurzame ruimtelijke principes/concepten geformuleerd:
A.2. Van ontwikkelingsscenario’s tot voorkeursscenario:
Op basis van de verscherpte ruimtevraag werd verder ruimtelijk en programmatorisch onderzoek uitgevoerd om te komen tot ontwikkelingsscenario’s en om een voorkeursscenario te definiëren.
* Gezien de aankoop van Blankenbergse Dijk 155 en het geplande project natte natuur ten noorden van deze hoeve werd het plangebied van het masterplan uitgebreid met dit nieuw eigendom van de stad.
* Tijdens dit proces zijn ook enkele ruimtevragen veranderd/afgevallen:
* Voor de ruimtevraag ‘openluchtzwemmen’ werd een uitgebreid scenario-onderzoek uitgevoerd waarbij 6 locaties rond de waterplas werden onderzocht voor een publieke zwemzone. Bij de afweging werd rekening gehouden met volgende criteria:
Op basis hiervan werden 2 locaties weerhouden als verder te onderzoeken in het ontwerpend onderzoek voor de totaliteit:
* In overleg met de plangroep werden 2 ontwikkelingsscenario’s uitgewerkt om aan de stuurgroep voor te leggen (zie pg. 83). De stuurgroep heeft op 2 april 2021 haar voorkeur uitgesproken voor scenario 1 (oa centrale campus-as via gebouwen Aan de Plas i.p.v. via Hoeve Ten Walle, publieke zwemzone aan zuidkant plas ipv ten westen van brasserie, camping centraal langs de dijk i.p.v. aan de rand langs de Sint-Pietersmolenstraat), wat ook de voorkeur van de plangroep genoot. Scenario 1 laat toe om meer functies een plek te geven (alle must-have ruimtevragen een plek, alsook enkele nice to have’s), deze op een betere manier in te passen en op elkaar af te stemmen.
A.3. Voorkeursscenario uitgewerkt tot masterplan:
Vervolgens werd het masterplan meer in detail uitgewerkt en beschreven, met een zoom op volgende onderdelen: rechterhartkamer, zone voor watersport, Sint-Pietersplas en noordelijke weilanden (zie pg 93-102):
Per onderdeel werd telkens duidelijk aangegeven welke inrichting voorzien wordt.
De belangrijkste elementen van dit masterplan zijn:
* De Blankenbergse Dijk deelt het gebied op in een linker- rechterhartkamer en functioneert als zachte drager van het recreatiegebied.
Op lange termijn verdwijnen de parkeerplaatsen op de Blankenbergse Dijk. Deze worden mee opgenomen in de parkeerruimte die wordt ingericht in de rechterhartkamer(zie verder). De vrijgekomen ruimte wordt benut om de Blankenbergse Dijk in ere te herstellen. De entreezones, de campus-as, en de toegangen voor vzw Aan de Plas en het entreepaviljoen worden geïntegreerd in het landschappelijk dijkprofiel.
De Blankenbergse Dijk wordt verder uitgebouwd als landschappelijke fietsas. Logistieke ontsluiting en toegang voor bewoners blijft uiteraard mogelijk.
* In de linkerhartkamer (met Sint-Pietersplas, zone voor watersport en noordelijke weilanden) werd gezocht naar een manier om de watersportactiviteiten (zeilen, windsurfen, SUP, openluchtzwemmen,…) kwalitatief verder te ontwikkelen en uit te breiden rekening houdend met de aanwezige natuurwaarden op het water en op de oevers.
Op de hoek met de Sint-Pietersmolenstraat (buiten het natuurverwevingsgebied) wordt een nieuw entreepaviljoen voorzien. Dit paviljoen markeert de publieke toegang tot de Sint-Pietersplas en de publieke zwemzone. Het is een herkenningspunt in de omgeving van de plas. Het ligt op de wandelroute tussen de parking en de zone voor openluchtzwemmen. Naast de faciliteiten voor het zwemmen (douches, toiletten, kleedruimtes en lockers) kunnen ook andere functies er een plaats krijgen. De strategische ligging maakt het mogelijk om het gebouw multifunctioneel te programmeren en faciliteiten te gaan delen. Op verdieping kunnen bijvoorbeeld multifunctionele ruimtes ingericht worden met zicht op de Sint-Pietersplas. Deze kunnen dienst doen als vergaderlokalen, dans-/yogaruimte of als lokalen voor het verenigingsleven in en rond Sint-Pieters.
Aan de zuidkant van de plas wordt een publieke zwemzone voorzien. Om zo min mogelijk wateroppervlak in te nemen wordt hiertoe een groot deel van de bestaande oever afgegraven en geherprofileerd tot een zachtglooiende strand- en zwemzone. Ongeveer twee derde van de strand- en zwemzone wordt uitgegraven uit de bestaande oever. Ongeveer één derde neemt bestaand wateroppervlak in. Op die manier wordt de impact op de beschikbare oppervlakte voor de watersport zoveel mogelijk beperkt. De zwem- en strandzone wordt afgebakend door een vlonder. Publiek zwemmen in de Sint- Pietersplas zal enkel toegestaan zijn onder toezicht, binnen de contouren van deze vlonder. De vlonder moet er ook voor zorgen dat watersporters en zwemmers duidelijk gescheiden zijn en dat zwemmers ook veilig kunnen zwemmen. Om op korte termijn naar realisatie te kunnen overgaan wordt aan de overzijde van de Sint-Pietersmolenstraat een tijdelijke parking ingericht die de nodige parkeerplaatsen voor het openluchtzwemmen zal voorzien.
Om verstoring van de aanwezige broedzones en toekomstige oeverzwaluwwand (verplaatsing naar noordzijde plas) te vermijden, wordt de wandelroute op die locatie in noordelijke richting opgeschoven tot boven de aanwezige boomgaard, waardoor ook een verbinding naar het gebied met de noordelijke weilanden wordt gemaakt. Deze meer noordelijke weilanden bestaan deels uit waardevolle permanente graslanden waarmee bij de verdere recreatieve invulling rekening werd gehouden (onderscheid in toegankelijkheid: hele jaar enkel buiten broedperiode/enkel buiten broed- en pleisterperiode en in soort activiteiten: plaatsen van tijdelijke constructies ifv zomerkampen, kleinschalige evenementen, dagactiviteiten voor kinderen,…/ speelweide i.f.v. zomerkampen / wandelen op paden, struinnatuur met ruimte voor georganiseerde picknick, natuureducatie,…)
* In de rechterhartkamer wordt ruimte voorzien voor een aantal niet-watergebonden Brugse noden op vlak van sport (5 multifunctionele sportvelden en bikepark, in samenhang met een nieuw multifunctioneel sportgebouw) en recreatie (camping en kampeerautoterrein).
Nieuwe faciliteiten (o.a. kleedruimtes/douches/toiletten, een cafetaria, opslag-en multifunctionele ruimtes, tribunes, fietsenstallingen, enz) in de ‘rechterhartkamer’ worden maximaal gecentraliseerd in een nieuw multifunctioneel sportgebouw en gelinkt aan de publieke ruimtestructuur.
De camping wordt gezien als een groen kampeerterrein met natuurlijke staanplaatsen, minimale verharding, en een landschappelijk ‘look and feel’. Langdurige/permanente verblijfsaccommodaties of vakantiewoningen zijn niet toegelaten. De faciliteiten die noodzakelijk zijn voor het uitbaten van de camping worden compact gecentraliseerd. Er wordt aansluiting gezocht bij het multifunctionele sportgebouw om -indien mogelijk- faciliteiten te delen. Anderzijds kan ook hoeve nr. 90 worden ingeschakeld om een aantal voorzieningen te huisvesten. (Al dan niet in gedeeld gebruik met andere verenigingen of organisaties.) De eigen parkeervraag voor de camping wordt kwalitatief opgevangen binnen de contouren van het kampeerterrein.
Het noorden van het projectgebied vormt een bufferzone ten opzichte van de toekomstige noordelijke ontwikkelingen (visueel, functioneel, geluidsmatig,...). Naast zijn bufferende functie versterkt deze zone ook een brede ecologische verbinding op stadsniveau tussen het Duivekeetbos/ Ooievaarbos, en de verderop gelegen Meetkerkse Moeren. De bufferzone bestaat uit een mozaïek van diverse natuurbeelden en functies. Enerzijds meer gesloten en bosrijke gebieden waarin bv. het geboortebos, paintball, hondenlosloopweide en een hondenzwemzone worden voorzien, maar anderzijds ook meer open zones waar natte graslanden en boomgaarden het beeld bepalen. De bufferzone is daarnaast ook een potentiële drager van belangrijke fiets- en wandelverbindingen die de Sint- Pietersplas sterker connecteren met zijn omgeving.
* Parking voor de recreatieve functies op en rond de Sint- Pietersplas wordt voorzien in de rechterhartkamer (is verplicht cfr. het RUP). Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen een permanent gedeelte (ca. 150pp) en een overloopparking (ca. 150pp) die enkel op piekmomenten wordt gebruikt (bv landschappelijke boomgaard of grasland). De ontsluiting van de parking verloopt via de Sint- Pietersmolenstraat en wordt voorzien van een ontdubbelde in- en uitrit om gevaarlijke conflictsituaties met fietsers te voorkomen.
Op termijn kunnen de huidige parkeerplaatsen langs de Blankenbergse Dijk dan verdwijnen. De camping dient op eigen terrein aan zijn parkeervraag te voldoen.
* De centrale campus-as is de drager en verbindende structuur op de site en maakt de connectie tussen de strandzone/gebouwen van vzw Aan de Plas in de linkerhartkamer, de nieuwe parking/het clustergebouw in de rechterhartkamer én het gebied ten noorden van de site.
A.4. Richtlijnenkader voor een herkenbare beeldkwaliteit en identiteit:
Alhoewel een vrij landschappelijk en algemeen groen beeld overheerst op de site van Sint-Pietersplas, zijn heel wat facetten in het gebied weinig samenhangend. Coherentie in beeldtaal en materialisatie kunnen ondersteunend werken voor het versterken van de beeldkwaliteit en identiteit van het recreatiegebied. Om de beeldkwaliteit en identiteit te versterken, wordt sterk ingezet op de ruimtelijke bouwstenen: landschap, publieke ruimte, elementen en architectuur.
BUUR werkte in het masterplan richtlijnen uit op vlak van (zie pg. 103-120):
A.5. Masterplan in beeld: inspiratiebeelden
Om duidelijker te maken wat we met het masterplan willen bereiken, werden collagebeelden/sfeerbeelden opgemaakt (zie pg 121-128).
Dit gebeurde voor de 3 belangrijke plekken:
A.6. Een aanzet van acties
De masterplan moest in de eerste plaats leiden tot een visie op de gewenste ruimtelijke en programmatorische ontwikkeling van het gebied en tot een gedragen toekomstbeeld. Dit masterplan moet nu als leidraad dienen voor de verdere ontwikkeling van dit gebied. Dit zal een proces zijn van verschillende jaren, waarbij verschillende stappen zullen gezet moeten worden door verschillende actoren. Er werd daarom ook een aanzet van acties meegegeven. (matrix actieplan zie pg. 130-131)
B. Adviezen
Het masterplan kwam tot stand in samenspraak met heel wat stadsdiensten (sportdienst, cluster openbaar domein, dienst toerisme, mobiliteitsdienst, klimid, strategische cel, jeugddienst, preventiedienst, eigendommen) en vzw Aan de Plas die vertegenwoordigd waren in de plangroep (ambtelijke werkgroep) en een deel in de stuurgroep (met ook Schepen Demon en Schepen Van Volcem). In bijlage zijn de verslagen van de verschillende plangroep- en stuurgroepvergaderingen terug te vinden. Hun bezorgdheden en aandachtspunten werden telkens besproken en meegenomen, wat uiteindelijk resulteert in een masterplan dat ook door de andere stadsdiensten gedragen wordt.
C. Infomarkt
Over het voorkeursscenario dat verder ruimtelijk werd uitgewerkt, werd gecommuniceerd naar overheidsinstanties en stakeholders (vzw Aan de Plas, eigenaar/ontwikkelaar rechterhartkamer, Sport Vlaanderen, VLM,…).
De communicatie naar de bewoners in het gebied, buurtbewoners en de ruimere omgeving moet nog gebeuren.
Er wordt voorgesteld om over het masterplan, na principiële goedkeuring door het CBS, te communiceren als volgt:
D. Oplevering en betaling masterplan
Er mag overgegaan worden tot betaling van de laatste factuur aan BUUR.
Conform het bestek (zie B.2.1. uit bestek in bijlage) kan de laatste schijf van 50% gefactureerd worden bij oplevering van het definitief masterplan en aanvaarding door het stadsbestuur. Dit betekent een bedrag van 24.467,50 euro excl. btw, of 29.605.68 euro incl. btw.
De Gemeenteraad keurt het eindrapport ‘masterplan voor het recreatiegebied Sint-Pietersplas’ goed.
Raadsleden Geert Van Tieghem en Andries Neirynck komen tussen.
Schepen Franky Demon antwoordt.
Ruimtelijke ordening:
De lokale handhavingsprioriteiten ruimtelijke ordening zijn een belangrijk middel om de handhaving zo doelmatig mogelijk te realiseren. De nadruk hierbij ligt op:
Nut van de lokale handhavingsprioriteiten ruimtelijke ordening:
Milieu:
De focus van het beleid ligt op preventie van nieuwe milieuovertredingen die al dan niet gepaard gaan met stedenbouwkundige overtredingen. De volgende stap is opvolging en controle, waarbij indien nodig sanctionerende instrumenten ingezet kunnen worden. De lokale toezichthouder ziet toe op de correcte toepassing en naleving van de wetgeving en treedt zowel adviserend, corrigerend als repressief op.
Volgende prioriteiten worden vooropgesteld voor handhaving milieu:
De criteria uit de 'Prioriteitennota vervolgingsbeleid milieurecht in het Vlaams gewest 2012', goedgekeurd door de Vlaamse Hoge Raad voor de Milieuhandhaving (VHRM), vormen ook op lokaal niveau onze leidraad. Deze criteria zijn:
De gemeenteraad gaat akkoord met de lokale handhavingsprioriteiten ruimtelijke ordening.
De lijst met handhavingsprioriteiten werd toegevoegd in bijlage.
Er wordt kennis genomen van de opmaak van het handhavingsprogramma milieu.
Raadslid Janos Braem komt tussen.
In voorliggend dossier wordt het voorkeurswerkgebied vanuit de Stad Brugge omschreven met bijhorend de verdeling van stemmen.
Elk voorstel van werkgebied moet voldoen aan een aantal criteria en zal dan door de Minister van Wonen worden beoordeeld. Belangrijkste criteria hierbij zijn: in dezelfde regio (regio Brugge in ons geval) en min. 1000 sociale huurwoningen in het voorgestelde werkgebied (waarbij op de private markt ingehuurde woningen - dit zijn de huidige SVK-woningen - niet worden meegeteld).
Uit de regio Brugge (10 gemeenten) blijken na verkenningsgesprekken de volgende 7 steden en gemeenten: Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Oostkamp, Torhout, Zedelgem; te voldoen qua werkgebied aan alle voorwaarden en wordt naar voor geschoven als werkgebied voor een toekomstige werkbare woonmaatschappij in de regio Brugge. Voor Stad Brugge is dan ook het voorstel aan de minister om de regio Brugge in deze te vertalen als het werkingsgebied van deze 7 steden en gemeenten, na goedkeuring van de Gemeenteraad.
Naar werking toe wordt hier het voorstel gedaan op vlak van de participerende gemeenten, om de stemgerechtigdheid op basis van de twee basiscriteria van de Vlaamse Overheid uit te werken: weging aantal huishoudens en weging sociale woningen. Dit levert in het voorgestelde werkingsgebied een duidelijk gewicht op van ca. 64% voor Stad Brugge.
Stemrechten Woonmaatschappij | |||||||||||||
Voorstel Stad Brugge | |||||||||||||
huishoudens dec 2020 | % hh gebied | gewicht op 40 | sociale woningen 2021 | SHM's | SVK's | lokaal | % sw gebied | gewicht op 60 | |||||
Beernem | 6.591 | 6,58 | 2,63 | 236 | 219 | 17 | 3,82 | 2,29 | 4,92 | ||||
Brugge | 54.713 | 54,63 | 21,85 | 4.302 | 3.851 | 399 | 52 | 69,63 | 41,78 | 63,63 | |||
Damme | 4.647 | 4,64 | 1,86 | 146 | 140 | 6 | 2,36 | 1,42 | 3,27 | ||||
Jabbeke | 5.788 | 5,78 | 2,31 | 117 | 105 | 12 | 1,89 | 1,14 | 3,45 | ||||
Oostkamp | 9.962 | 9,95 | 3,98 | 486 | 423 | 21 | 42 | 7,87 | 4,72 | 8,70 | |||
Torhout | 8.916 | 8,90 | 3,56 | 328 | 274 | 54 | 5,31 | 3,19 | 6,75 | ||||
Zedelgem | 9.537 | 9,52 | 3,81 | 563 | 539 | 24 | 9,11 | 5,47 | 9,28 | ||||
100.154 | 100,00 | 40,00 | 6178 | 100,00 | 60,00 | 100,00 | |||||||
Bronnen | |||||||||||||
huishoudens: https://provincies.incijfers.be/ | |||||||||||||
sociale woningen: https://provincies.incijfers.be/ + vmsw |
De gemeenteraad keurt het voorstel van afbakening van het werkingsgebied voor de toekomstige Woonmaatschappij goed, dit op basis van de samenstelling Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Oostkamp, Torhout, Zedelgem.
Indien de Minister geen afwijking toestaat op de regiovorming, kunnen ook Blankenberge/Zuienkerke en Knokke-Heist in dit werkingsgebied opgenomen worden.
De gemeenteraad keurt het voorgestelde werkingsgebied en stemgewicht goed.
De gemeenteraadsbeslissing wordt ter kennis gebracht aan de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur alsook aan de VMWS zoals omschreven door de Vlaams minister van Wonen met inbegrip van het officiële aanvraagformulier.
Zie verslag in bijlage.
Aan Dhr. Ronald Lannoo (Beukendreef 12, 8310 Assebroek - Brugge) wordt een toelage van 10.888,04 euro toegekend als stadstussenkomst voor de herstellingswerkzaamheden aan de straatgevel van het pand Vuldersstraat 82, 8000 Brugge.
Deze kunstige herstelling wordt beschouwd als zijnde uitgevoerd wegens openbaar nut.
De stadstoelage wordt slechts uitbetaald na het verlijden van een akte van erfdienstbaarheid "non-modificandi" op de gerestaureerde delen. Deze akte zal ook voorzien dat de stad Brugge het recht heeft om de nodige werken uit te voeren op kosten van de eigenaars die hun verbintenissen niet naleven. De kosten van deze akte vallen voor de helft ten laste van het stadsbestuur.
Ingeval van verkoop van het gebouw binnen een periode van 10 jaar na datum van uitbetaling van de toelage, is deze integraal terug te betalen door de verkrijger. De erfdienstbaarheid "non-modificandi" blijft gevestigd.
Deze uitgave zal benomen worden op beleidsitem BI072000, actie SA00584, rekening 66420100 2021.
Zie verslag in bijlage.
Aan Dhr. en Mevr. Ducheyne - De Cocker wordt een toelage van 18.750,00 euro toegekend als stadstussenkomst voor de herstellingswerkzaamheden aan de straatgevel van het pand Blankenbergse Steenweg 99, 8000 Brugge.
Deze kunstige herstelling wordt beschouwd als zijnde uitgevoerd wegens openbaar nut.
De stadstoelage wordt slechts uitbetaald na het verlijden van een akte van erfdienstbaarheid "non-modificandi" op de gerestaureerde delen. Deze akte zal ook voorzien dat de stad Brugge het recht heeft om de nodige werken uit te voeren op kosten van de eigenaars die hun verbintenissen niet naleven. De kosten van deze akte vallen voor de helft ten laste van het stadsbestuur.
Ingeval van verkoop van het gebouw binnen een periode van 10 jaar na datum van uitbetaling van de toelage, is deze integraal terug te betalen door de verkrijger. De erfdienstbaarheid "non-modificandi" blijft gevestigd.
Deze uitgave zal benomen worden op beleidsitem BI072000, actie SA00584, rekening 66420100 2021.
Zie verslag in bijlage.
Aan Dhr. en Mevr. Verschueren - Wyseur (Carmersstraat 1, 8000 Brugge) wordt een toelage van 18.750,00 euro toegekend als stadstussenkomst voor de herstellingswerkzaamheden aan de straatgevel van het pand Carmersstraat 1, 8000 Brugge.
Deze kunstige herstelling wordt beschouwd als zijnde uitgevoerd wegens openbaar nut.
De stadstoelage wordt slechts uitbetaald na het verlijden van een akte van erfdienstbaarheid "non-modificandi" op de gerestaureerde delen. Deze akte zal ook voorzien dat de stad Brugge het recht heeft om de nodige werken uit te voeren op kosten van de eigenaars die hun verbintenissen niet naleven. De kosten van deze akte vallen voor de helft ten laste van het stadsbestuur.
Ingeval van verkoop van het gebouw binnen een periode van 10 jaar na datum van uitbetaling van de toelage, is deze integraal terug te betalen door de verkrijger. De erfdienstbaarheid "non-modificandi" blijft gevestigd.
Deze uitgave zal benomen worden op beleidsitem BI072000, actie SA00584, rekening 66420100 2021.
Raadsleden Nele Caus en Charlotte Storme komen tussen.
Schepenen Franky Demon en Mathijs Goderis antwoorden.
De stad wil met dit project kinderen stimuleren om hun sedentaire levensstijl te doorbreken en dit gebeurt best op jonge leeftijd. Het blijkt noodzakelijk als aanvulling op de uren schoolsport om de Vlaamse beweegnorm te halen en om de kinderen onbewust van de voordelen van een actieve levensstijl te laten genieten.
Dit alles is terug te vinden in het Meerjarenplan 2020-2025 onder actie SA00189 - Brugse scholen genieten ondersteuning in het opzetten van beweeg- en sportactiviteiten voor kinderen en jongeren.
De gemeenteraad keurt het reglement Sportsnack voor het stimuleren van een extra naschools beweegaanbod voor Brugse basisscholen goed.
De voorgestelde aanwending van het lestijdenpakket was voorwerp van onderhandelingen met de vakorganisaties op 30 augustus 2021.
Het voorstel betreft: het Stedelijk Basisonderwijs
De aanwending van de lestijdenpakketten in het Stedelijk Basisonderwijs voor het schooljaar 2021-2022 wordt goedgekeurd als in bijlage.
Raadslid Martine Bruggeman komt tussen.
Schepen Jasper Pillen antwoordt.
De jaarkalenders 2021-2022 van het stedelijk Onderwijs te Brugge dienen jaarlijks aangepast te worden o.a. de facultatieve vrije dagen en de pedagogische studiedagen.
De voorgestelde jaarkalender (facultatieve en pedagogische dagen) van de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten (DKO) werd overlegd met de vakorganisaties en er is hierover een protocol van akkoord d.d. 30 augustus 2021.
De gemeenteraad keurt het voorstel m.b.t. de facultatieve en pedagogische dagen 2021-2022 van de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten (DKO) goed:
Pedagogische studiedag:
Woensdag 15 december 2021 en zaterdag 26 maart 2022.
Facultatieve vrije dag:
Vrijdag 27 mei 2022 en zaterdag 28 mei 2022.
Raadsleden Karin Robert en Martine Bruggeman komen tussen.
Schepen Nico Blontrock antwoordt.
Het kernteam van de organisatie van de tentoonstelling is ervan overtuigd dat het originele concept van de tentoonstelling een innovatieve scenografie vraagt, die de expositie de uitstraling zal bieden die het vereist. Wij beogen een creatieve aanpak, tevens passend bij het type en aantal kunstwerken in de opstelling (veertig tot vijftig kunstwerken in bruikleen) en aansluitend bij de mogelijke bruikleenvereisten van de (inter)nationale bruikleengevers. Het gaat om kostbare, veertiende-, vijftiende- en zestiende-eeuwse kunstwerken, divers van aard.
Tot de opdracht van de aan te stellen scenograaf behoren het ontwerpen, leveren, opbouwen en demonteren van de scenografie (na afloop van de expositie), vervoer afbraakmateriaal, inclusief het ontwerpen, productie, leveren en plaatsen van de vitrines en climaboxen voor de kunstwerken; het ontwerpen, leveren en plaatsen van de verlichting; het ontwerpen, leveren, begeleiden en plaatsen van de multimedia, inclusief de hardware; het ontwerpen, leveren, plaatsen van de grafische vormgeving en belettering, QR-codes. Na de tentoonstelling herstelt de scenograaf de tentoonstellingsruimte in zijn oorspronkelijke staat.
Bij de organisatie van de tentoonstelling wordt het creëren van een zo ruim mogelijke toegankelijkheid aan de hand van een gelaagde publieksbemiddeling, tevens voor een zo gediversifieerd mogelijk publiek, voor ogen gesteld. Scenografie, kunstwerken in bruikleen, het topwerk De Dood van Maria en publieksbemiddeling vormen een onlosmakelijk geheel dat inspeelt op het inlevingsvermogen. Emotie is een belangrijk gegeven. Beleving staat centraal. Interactie met de bezoekers (delen van ervaringen/verhalen) primeert.
Musea Brugge streeft duurzaamheid na. Binnen de beperkingen van het gebouw wordt in het concept en het ontwerp scenografie zoveel mogelijk hiernaartoe gewerkt.
Musea Brugge vraagt het College om goedkeuring van het voorstel tot uitvoering van de overheidsopdracht voor leveringen “Ontwerpen , leveren, opbouw, demonteren van de scenografie tentoonstelling “Hugo Van der Goes”, inclusief het vervoer afbraakmateriaal en herstel van de tentoonstellingsruimte na de tentoonstelling in originele staat”, en van de selectieleidraad in bijlage. Plaatsingsprocedure: Mededingingsprocedure met onderhandeling; in twee fases. De gunning van de opdracht zal, na Europese publicatie, in fase twee van de plaatsingsprocedure gebeuren. Musea Brugge raamt het bedrag voor deze opdracht op € 309.000 (incl. btw) ofwel € 255.372 (excl. btw).
De voorbereiding van de aanbestedingsprocedure gebeurt in samenwerking met en op advies van de Cel Overheidsopdrachten en de Dienst Financiën.
Een marktonderzoek werd uitgevoerd. Hiertoe werden vier potentiële scenografen gecontacteerd: OTW Studio; Nicolaas Kortekaas; Terenja Van Dijk; Afaina De Jong.
Het voorstel tot uitvoering van de overheidsopdracht voor leveringen “Ontwerpen , leveren, opbouw, demonteren van de scenografie tentoonstelling “Hugo Van der Goes” (werktitel), inclusief het vervoer afbraakmateriaal en herstel van de tentoonstellingsruimte na de tentoonstelling in originele staat”, geraamd op 309.000 euro, inclusief BTW, en de bijhorende selectieleidraad worden goedgekeurd.
De levering wordt toegewezen na een openbare procedure, met Europese publicatie. De plaatsingsprocedure is een mededingingsprocedure met onderhandeling en gebeurt in twee fases.
De uitgave ten bedrage van € 309.000 (incl. btw) hetzij € 255.372 (excl. btw) wordt goedgekeurd en wordt benomen van 2022 - BI070000 - SA01304 - UD113.
Specifieke thematische werking onroerenderfgoeddepot De Pakhuizen/Raakvlak
Voor de volgende erkenningsperiode zal het onroerenderfgoeddepot de Pakhuizen zich inzetten om tijdens de eerste twee jaar van de samenwerkingsovereenkomst een plan van aanpak op te maken om de opslagcapaciteit te garanderen tijdens de looptijd van de samenwerkingsovereenkomst. Het onroerenderfgoeddepot voert het plan van aanpak uit tijdens de looptijd van de samenwerkingsovereenkomst.
Aan de erkenning als onroerenderfgoeddepot wordt door de Vlaamse Overheid een jaarlijks subsidie van €80.285,70 toegekend. Dit subsidiebedrag wordt grotendeels aangewend voor het in dienst stellen van een erfgoeddeskundige (0,9 VTE-A depotarcheoloog), een kleine deel wordt gebruikt voor verpakkingsmateriaal, silicagel en ander klein gerief die nodig is voor de dagelijkse werking. Aan de erkenning is ook een variabel subsidie gekoppeld. De grote hiervan is afhankelijk van aantal inwoners van het werkingsgebied, de oppervlakte van het werkingsgebied en de grote van de collectie. Tot op heden zijn aan de variabel subsidie de nodige cijfers niet bekend gemaakt om de grootorder van de variabel subsidie te kunnen berekenen.
De gemeenteraad keurt de verlenging van het samenwerkingsakkoord tussen het Vlaamse Gewest en het erkend onroerenderfgoeddepot De Pakhuizen (Raakvlak) samen met de doelstellingennota goed, en dit voor de periode 2022-2027.
Raadslid Karin Robert komt tussen.
Schepen Nico Blontrock antwoordt.
De bibliotheek is bekend als laagdrempelige toeleider naar collecties (leenfunctie). De focus werd gaandeweg uitgebreid naar een structurele aanpak voor leesbevordering, met als speerpunt het verrijken van het leesklimaat thuis, in de kinderopvang en op school. Vanuit haar unieke expertise rond leesbevordering bouwt ze aan een structurele samenwerking met talrijke partners op lokaal en bovenlokaal niveau om het lezen te bevorderen voor alle leeftijden en groepen. Van Brugge leent, naar Brugge leest, dus.
Dit past ook in de eerste doelstelling van het lokaal sociaal beleidsplan “Brugge draait om mensen”, het creëren van kansen voor kinderen om hun talenten tot volle ontplooiing te laten komen. Cf. Actieplan 1.2.16. Taalontwikkeling bij jonge kinderen. Openbare Bibliotheek Brugge zal in de komende jaren sterker inzetten op taalontwikkeling bij jonge kinderen (Boekstart, voorlezen aan huis…). Het Boekstartproject ondersteunt het leesnetwerk voor de voorschoolse leeftijd. Dit is een cruciale leeftijd in de ontwikkeling van de taalvaardigheid van kinderen, die een groot bewezen effect heeft op hun geletterdheid voor de rest van hun leven. De bibliotheek werkt samen met Kind&Gezin en Iedereen leest. De Brugse kinderopvang en de hogescholen worden er ook bij betrokken.
Met de ondertekening van de engagementsverklaring verklaart de gemeente dat zij zich voor een periode van 4 jaar actief zal inzetten voor dit project. Het betreft geen middelenverbintenis. Met de looptijd wil Iedereen Leest benadrukken dat het belangrijk is om een programma als Boekstart op langere termijn uit te rollen. Op die manier krijgt Boekstart de kans om te groeien en ingeburgerd te raken in een lokale context. Iedereen Leest wenst de samenwerking binnen de gemeente te stimuleren tussen verscheidene domeinen (welzijn, onderwijs, jeugd of een combinatie ervan). Boekstart heeft immers veel meer effect en draagkracht als partners zoals het sociale huis of het Huis van het Kind, het OCMW, de kinderopvang e.a. in een gezamenlijk engagement betrokken zijn.
De ondertekening van de engagementsverklaring wordt goedgekeurd.
Raadslid Janos Braem komt tussen.
Zowel stad Brugge als stad Roeselare geloven in een collectieve aanpak van energetische renovaties, niet enkel per wijk maar ook stadsoverschrijdend. Tussen beide steden werd ihkv de binnengehaalde subsidie een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt (zie bijlage) om het verloop van het project 'lokale klimaatprojecten' vlot te laten verlopen. De overeenkomst is geldig vanaf 18 oktober 2021 tot het einde van het project op 31 december 2024 of tot na afloop van de disseminatie, indien die eerder dan deze datum valt.
Via dit partnerschap en intensieve samenwerking (ook met WVI) willen beide steden een voorbeeld zijn door de krachten zoveel mogelijk te bundelen en kennis en expertise uit te wisselen om ook andere steden op weg te helpen de CO2-uitstoot via gebouwen naar beneden te halen.
De subsidie vraagt van beide steden een cofinanciering van 12.500€. Deze cofinanciering wordt in 2022 benomen van BI035000, SA00441, reknr 61460100.
Stad Roeselare stuurt een bestek uit (zie bijlage) voor de samenwerking met een externe partner die een OSS opzet in beide steden en hierdoor de burgers ontzorgd worden in hun energetisch renovatieproces.
Er wordt een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen stad Brugge en stad Roeselare die aantoont dat beide steden, samen met een externe partner, een One Stop Shop opzetten n.a.v. de subsidie 'lokale klimaatwijken' van de provincie West-Vlaanderen.
Voor het subsidieproject wordt een cofinanciering van zowel stad Brugge als stad Roeselare gevraagd van elk 12.500 euro. Stad Brugge stort 12.500 euro aan Roeselare. Dit bedrag wordt in 2022 benomen van BI035000, SA00441, Reknr 61460100.
Na rekenkundig en technisch nazicht, stelt de ontwerper voor om de opdracht te gunnen aan de firma Creat/Farys, waarbij wordt afgenomen van het lopende raamcontract, tegen het nagerekende bedrag van 275 304.08€ excl. btw, hetzij 333 117.91€ incl. btw.
Het voorstel en de wijze van gunnen + de toewijzing aan Creat/Farys tot het leveren en plaatsen van los meubilair in het BMCC wordt goedgekeurd.
Deze opdracht wordt gegund aan de firma Creat/Farys voor 275.304,08 euro excl. btw, hetzij 333.117,91 euro incl. btw.
Deze uitgave is voorzien in het MJP 2021 - 24000001 - BI011908 - UD045 - SA01349 - PR00002.
Raadslid Nele Caus komt tussen.
Schepen Minou Esquenet antwoordt.
De feestverlichting voor 2021 wordt grotendeels gebaseerd op wat in 2020 gerealiseerd werd, met name:
- een aanzienlijke uitbreiding van de feestverlichting in de deelgemeenten en in de binnenstad;
- extra motieven in: Maalse Steenweg, Blankenbergse Steenweg, Oostendse Steenweg, Scheepsdalelaan, Hoefijzerlaan, Daverlo en Guirlandes op het Sint-Jozefplein. Dit alles boven op de bestaande feestverlichting in de deelgemeenten;
- in de binnenstad werden er op verschillende plaatsen verlichte kerstballen in de bomen gehangen: op het St-Amandsplein, Muntplein, in de Smedenstraat en aan de St-Gilleskerk boven op de bestaande feestverlichting;
- extra verlichting voor de extra geplaatste kerstbomen.
Gezien de coronacrisis werd beslist dat Stad Brugge in 2020 de plaatsen waar BHC traditioneel feestverlichting voorzag, volledig werd overgenomen door Stad Brugge. Voor 2021 wordt voorgesteld dat grotendeels dezelfde locaties op dezelfde manier worden verlicht, maar wordt voor het gedeelte van de markten – in overleg met Bruggeplus en BHC – geopteerd wordt voor een integraal plan van feestverlichting, waarbij Bruggeplus i.s.m. BHC de aankleding voorziet én betaalt voor de Markt, Simon Stevinplein en gedeelte van ’t Zand t.h.v. Concertgebouw. Voortaan voorziet de Stad Brugge de volgende verlichting: bomen aan de Schouwburg, bomen aan de St-Salvatorskathedraal en guirlandes op de Eiermarkt, Sint-Amandsplein. Op die manier zal de volledige binnenstad een homogene sfeer uitstralen en kan alles gezamenlijk geïnstalleerd worden.
Ook dit jaar willen we volop inzetten op een fijne totaal beleving in de binnenstad en in de deelgemeenten tijdens het eindejaarsgebeuren.
Het voorstel voor 2021 wordt geraamd op 320.650 euro incl. btw, waarvan 78.650 euro incl. btw betaald wordt door Bruggeplus.
Hiermee komen we uit op een totaalbedrag van 751.816,32 euro incl. btw of een verrekening van het raamcontract van 164.754,57 euro incl. btw in meer voor een totaalperiode van 3 jaar.
Overzicht afname raamcontract:
- Jaar 2020: 138.296,93 euro excl. btw of 167.339,29 euro incl. btw.
- Jaar 2021: 218.038,87 euro excl. btw of 263.827,03 euro incl. btw.
- Jaar 2022: 265.000 euro excl. btw of 320.650 euro incl. btw waarvan betaald wordt door:
Bruggeplus: 65.000 euro excl. btw of 78.650 euro incl. btw;
Stad Brugge: 200.000€ excl. btw of 242.000euro incl. btw.
Er wordt goedkeuring verleend aan het nieuwe totaalbedrag van 751.816,32 euro incl. btw of een verrekening van het raamcontract van 164.754,57 euro incl. btw in meer.
Deze kost voor 2021 wordt op 320.650 euro incl. btw geraamd en wordt als volgt benomen: Dienstjaar 2021, BI071003, SRB071003, rekening 61470100, waarvan 78.650 euro incl. btw wordt terugbetaald door Bruggeplus.
Om het project Space Tinder op een efficiënte en doeltreffende wijze uit te bouwen, is er nood aan een dagelijkse opvolging en monitoring. Het expertbureau dat werd aangesteld voor het uitvoeren van een uitgebreid marktonderzoek en behoefte-analyse, in kader van het opstellen van een gefundeerd bestek voor de uiteindelijke ontwikkeling van de tool, berekende hierbij dat het in een beginfase om een voltijdse opvolging gaat.
In het subsidiedossier zijn hiervoor ook de nodige middelen voorzien voor beheer & de marketing die hierop aansluit. Het betreft echter geen personeelskosten.
Gezien dit inhoudelijk aansluit bij de reeds bestaande opdracht van De Republiek en de concrete initiatieven op het vlak van startersbegeleiding en invulling van de plug & play panden The Box, is De Republiek de beste (en ook enige mogelijke) partner om deze werking op te nemen.
De raad van bestuur van De Republiek is hiermee alvast akkoord (goedgekeurd addendum convenant in bijlage).
Het convenant met De Republiek wordt aangevuld met het beheer van Space Tinder gedurende minstens 2,5 werkjaren (start is afhankelijk van de timing ontwikkeling van de tool), met middelen van Vlaio voorzien in het subsidiedossier Space Tinder.
Het addendum (zie bijlage) aan het convenant tussen Stad Brugge en de Republiek in het kader van de opvolging en het beheer van de webapplicatie Space Tinder wordt goedgekeurd.
Budget voor Space Tinder is aangevraagd bij de 2de aanpassing van het meerjarenplan, op rekening 61460100, BI011918, SA000565, VLSPACETINDER.
De nodige budgetten voor 2021 en 2022 worden via een IKA verschoven van bovenstaande rekening naar rekening 64960100, BI011918, SA000565, VLSPACETINDER. Voor 2023 wordt dit meegenomen met de derde aanpassing meerjarenplan in 2022.
De IKA en de bestelaanvraag voor 2021 kunnen pas opgemaakt worden na goedkeuring aanpassing meerjarenplan.Raadslid Yves Buysse interpelleert over de vraag van Unizo Brugge.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
De interpellatie van Stefaan Sintobin over zwemmen aan de Coupure vervalt wegens verontschuldiging Stefaan Sintobin.
Raadslid Yves Buysse interpelleert over gevolgen (nakende) breuk tussen het H. Serruysziekenhuis met het AZ Sint-Jan.
Raadslid Charlotte Storme interpelleert over defusie AZ Sint-Jan Brugge – AZ Serruys Oostende.
Raadslid Geert Van Tieghem komt tussen.
Schepen Pablo Annys antwoordt.
Raadslid An Braem interpelleert over Incidenten met illegalen in Zeebrugge.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Raadslid Andries Neirynck interpelleert over Top-Mix en duurzaam ruimtegebruik.
Raadsleden Olivier Strubbe, Mieke Hoste en Benedikte Bruggeman komen tussen.
Schepen Franky Demon antwoordt.
Raadslid Dirk Barbier interpelleert over veiligheid rond de nieuwe VTI-school.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Raadslid Charlotte Storme interpelleert over de rattenplaag in Sint-Michiels.
Schepen Mercedes Van Volcem en burgemeester Dirk De fauw antwoorden.
Raadslid Raf Reuse interpelleert over de nieuwe zeesluis in Zeebrugge.
Raadsleden Sandra Wintein, Dirk Barbier en Jean-Marie De Plancke komen tussen.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Raadslid Olivier Strubbe interpelleert over communicatie events.
Burgemeester Dirk De fauw antwoordt.
Van het dringend besluit van de burgemeester dient te worden kennis genomen in de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Van het dringend besluit van de burgemeester betreffende de veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van de Champions League wedstrijd Club Brugge KV - Manchester City FC op dinsdag 19 oktober 2021, wordt kennis genomen.
Raadslid Andries Neirynck komt tussen.
De auditors stelden meerdere goede beheersmaatregelen vast. Inzake kennisondersteuning gaan zij onze 'encyclopedie' met vragen en antwoorden rond omgevingsvergunningen en het omgevingsvergunningsproces bijv. zelfs als voorbeeldpraktijk in hun databank opnemen en naar andere lokale besturen ter inspiratie kenbaar maken.
Toch vonden zij een aantal belangrijke risico's nog onvoldoende afgedekt.
In het rapport formuleren zij 9 aanbevelingen. Zeven ervan (aanbevelingen 3 t.e.m. 9) gaan over het specifiek onderzochte thema omgevingsvergunningen. Twee andere betreffen de algemene organisatiebeheersing, meer bepaald de geïntegreerde aanpak daarvan voor Stad én OCMW (aanbevelingen 1 en 2).
Aanbeveling 1 - De organisatie werkt aan de integratie van de stad en het ocmw, maakt bijkomend een geïntegreerd kader voor organisatiebeheersing op en legt dit ter goedkeuring voor aan beide raden zoals bepaald in artikel 217 t.e.m. 220 van het decreet lokaal bestuur. Dit kader bepaalt minstens: ● welk model de organisatie wil hanteren om aan haar organisatiebeheersing te werken (bv. leidraad organisatiebeheersing); ● met welke periodiciteit en op welke manier de organisatie stil wil staan bij haar eigen werking (bv. via periodieke (zelf)evaluatie); ● hoe de algemeen directeur minstens jaarlijks rapporteert aan het politieke niveau over de mate waarin de risico's beheerst zijn.
Aanbeveling 2 - De algemeen directeur geeft uitvoering aan het goedgekeurde kader voor organisatiebeheersing door: ● een degelijke en periodieke (zelf)evaluatie uit te voeren van de stad en het ocmw; ● de voortgang van verbetertrajecten bij de stad en het ocmw op te nemen in de jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing aan beide raden.
Aanbeveling 3 - De stad Brugge bevordert een onafhankelijk en objectief verslag van de GOA door afspraken te maken over de betrokkenheid van het politieke niveau.
Aanbeveling 4 - Stad Brugge garandeert een duidelijke, tijdige en gemotiveerde beslissing door: ● beslissingen te nemen op het voorgelegde dossier en geen (fundamentele) wijzigingen van de omgevingsvergunningsaanvraag te vragen nadat de beslissing genomen werd op het college; ● duidelijk geformuleerde voorwaarden op te nemen in de beslissing; ● de uiterste beslissingstermijn te respecteren.
Aanbeveling 5 - Stad Brugge implementeert beheersmaatregelen om: ● de tijdigheid te bewaken tussen het nemen van de beslissing en de bekendmaking aan de aanvrager; ● duidelijk, eenmalig en ondubbelzinnig te communiceren over de beslissing naar de aanvrager.
Aanbeveling 6 - Stad Brugge past wetgeving correct toe door aanvragen voor vergunningsplichtige handelingen (ook handelingen die vergunningsplichtig gemaakt zijn door de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening) volgens de omgevingsvergunningenprocedure te laten verlopen.
Aanbeveling 7 - Het lokaal bestuur Brugge brengt het omgevingsvergunningenproces in kaart met het oog op efficiëntiewinsten en hanteert hierbij een uniforme aanpak over de diensten heen. Het houdt rekening met: ● kwaliteitscontroles doorheen het proces; ● respecteren van wettelijke termijnen doorheen het proces; ● de samenwerking en bijhorende communicatie tussen de verschillende rollen; ● uniforme en efficiënte manier van informatiebeheer. Om de naleving van dergelijke afspraken te bevorderen, worden deze gedocumenteerd, geëvalueerd en opgevolgd.
Aanbeveling 8 - Het lokaal bestuur Brugge legt afspraken vast en communiceert hoe ze omgaat met potentiële belangenconflicten bij het behandelen van omgevingsvergunningsaanvragen van medewerkers en raadsleden.
Aanbeveling 9 - Het lokaal bestuur stelt een aantal indicatoren op die de efficiëntie en effectiviteit van het omgevingsverguningenproces monitoren zodat bijsturing in het proces of in het gevoerde beleid mogelijk is.
Voor elk van deze aanbevelingen werd inmiddels een actie- of stappenplan opgesteld, zie op pp. 33-36 van het rapport.
De eigen managementreactie op de audit-bevindingen is opgenomen op pp. 9-11 van het rapport.
Een beknopte opvolgingstabel m.b.t. de aanbevelingen uit de eerdere thema-audit 'sportinfrastructuur' staat op pp. 37-39 van het rapport.
Kennis wordt genomen van het rapport van Audit Vlaanderen m.b.t. hun recente thema-audit omgevingsvergunningen.