Terug
Gepubliceerd op 30/11/2022

2022_GR_00483 - Werk en ondernemen - aanpassing reglement animatie- en promotiepremie - wijziging in nominatieve toelagen - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 28/11/2022 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Dirk Barbier; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Colin Beheydt

Afwezig

Philip Pierins

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2022_GR_00483 - Werk en ondernemen - aanpassing reglement animatie- en promotiepremie - wijziging in nominatieve toelagen - goedkeuring. 2022_GR_00483 - Werk en ondernemen - aanpassing reglement animatie- en promotiepremie - wijziging in nominatieve toelagen - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Reglement deelgemeenten

In de kernwinkelgebieden van de deelgemeenten blijven we de traditionele evenementen die een trouw en vast publiek naar de winkelkernen lokken, ondersteunen.  

Belangrijkste elementen :

  • het maximum jaarbudget is 30.000 euro - dit bedrag is vanaf volgend jaar voorzien op SANP00192.
  • de acties/activiteiten vinden plaats in het kernwinkelgebied van de deelgemeente en dienen ter promotie van het kernwinkelgebied.  
  • We werken met forfaitaire bedragen per evenement. Aanvragers moeten wel nog steeds bewijsfacturen indienen.  In het vorige reglement kreeg men een percentage van de ingediende facturen, met een maximumbedrag.  Uit een analyse van de ingediende dossiers in de voorgaande jaren blijkt dat men steeds voldoende facturen had om aan de forfaitaire bedragen hieronder te komen. Werken met forfaitaire bedragen vermindert de administratieve last bij het verwerken van de aanvragen. 

    De organisatie rond de jaarlijkse kermis of het jaarlijkse wijkfeest in het kernwinkelgebied

    4.000

    Een specifieke klanten actie (vb paasactie, klantenverwendag)

    250

    De organisatie van een evenement in het kernwinkelgebied (braderie, week van de..., dag van de...) 

    2.000

  • we aanvaarden meerdere acties/activiteiten van eenzelfde aanvrager met een begrenzing van 4.000€ per kalenderjaar per aanvrager.  

We zullen de verschillende verenigingen die in het verleden de toelage aangevraagd hebben in de loop van de maand december per mail op de hoogte brengen van het nieuwe reglement en de gewijzigde procedure. 

Centrum - procedure centrummanagement

We dragen 75.000 euro over vanuit actie SA00568 naar SA565 centrummanagement.  De centrummanager heeft op deze manier extra middelen om vernieuwende acties te ondernemen die Brugge als aantrekkelijke shoppingstad promoten.  Zij reserveert 25.000€ voor acties die handelsgebuurtekringen in het kernwinkelgebied organiseren en die specifiek gericht zijn op mensen die komen winkelen of onze horeca komen bezoeken.  

Het reglement animatie- en promotiepremie voor handelsgebuurtekringen is dus niet meer van toepassing op de binnenstad; deze wordt vervangen door een beoordeling door het team centrummanagement.  Op de maandelijkse bijeenkomst van het centrummanagement waarbij alle handelsgebuurtekringen uit het centrum, de voorzitter van hotels Brugge, horeca Brugge en Unizo aanwezig zijn worden de aanvragen getoetst aan volgende criteria: 

  • Aanvragers zijn handelsgebuurtekringen of een groep van minstens 5 handels/horecazaken in het kernwinkelgebied.
  • De aanvraag gebeurt online.  
  • De actie heeft als doel meer kopers naar het kernwinkelgebied te trekken en de winkelstraten (met handel en horeca) te laten ontdekken en kan dus bestaan uit een late night shopping, een modeshow, een braderie, een act, ... 
  • De centrummanager heeft een menulijst met vaste vergoedingen.
     

    Een specifieke klanten actie (vb paasactie, klantenverwendag)

    500

    De organisatie van een braderie in het kernwinkelgebied

    2.000

    Indien meerdere hkg 4.000

    Het inhuren van een act (een clown, tovenaar, balonnenblazer, groep die door de straten trekt…)

    50% van de act

    Een nieuw initiatief dat nog nooit eerder in het kernwinkelgebied  werd georganiseerd

    50% van het budget met maximum van 3.000

  • Zijn uitgesloten van betoelaging: sportmanifestaties, evenementen op 't Zand (m.u.v. organisaties door de handelsgebuurtekring van 't Zand) of op de Markt (m.u.v. organisaties door BHC), beurzen, markten, ...
  • Elke promotionele actie gebeurt met goedkeuring van centrummanagement en met het logo van shopping Brugge.  De organisatoren moeten #Shoppingbrugge taggen op hun social media.  

 nominatieve toelages- afschaffen en invoeren

  • We schrappen de jaarlijkse nominatieve toelage van 9.500 euro voor Coney Island voor het organiseren van het festival van de Noordzee (nominatieve toelage NOM0075 - rekening 64960100). 
    Coney island komt wel nog steeds in aanmerking voor een toelage op basis van het reglement deelgemeenten. Een extra toelage lijkt ons niet fair ten opzichte van andere organiserende comités.
  • We schrappen de jaarlijkse nominatieve toelage van 3.000 euro  voor Visgro VZW (NOM0252)  en van 1.000 euro voor Feestcomité Zeebrugge (NOM0102).  Deze organisaties komen nog steeds in aanmerking voor een toelage op basis van het reglement deelgemeenten als zij een actie organiseren in samenwerking met handelaars.  Een extra toelage lijkt ons niet fair ten opzichte van andere organiserende comités. 
  • Het nieuwe reglement animatie- en promotiepremie richt zich enkel nog op acties in de kernwinkelgebieden en komt niet meer tussen in de organisatie van B2B netwerkmomenten.  Nochtans zijn er in Brugge enkele bedrijvennetwerken die bedrijven op regelmatige basis samen brengen, de ene keer voor een congres, de andere keer voor een netwerkdrink.  We vinden het belangrijk om deze organisaties structureel te ondersteunen in hun werking.  In 2021 en 2022 kende het college een vast bedrag van 1.500 euro toe aan BrugIT, The Bridge en Bedrijvig Brugge.  Daarenboven vroegen zowel Bedrijvig Brugge als B2BNB jaarlijks een animatie- en promotiepremie aan voor de organisatie van een jaarlijks congres.  We stellen daarom volgende nominatieve toelages voor die in de toekomst zowel de structurele werking als de organisatie van concrete evenementen moet ondersteunen:
    - BrugIT en the Bridge : elk 1.500 euro per jaar;
    - Bedrijvig Brugge en B2BNB: elk 3.000 euro per jaar.
    Deze middelen worden benomen van de 13.500 euro toelagen die vrij komen door de nominatieve toelages zoals hierboven besproken te schrappen. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het aangepaste reglement animatie- en promotiepremie goed. 

Artikel 2

De afschaffing nominatieve bijdragen wordt goedgekeurd. 

Artikel 3

Het invoeren nominatieve bijdragen voor bedrijfsnetwerken wordt goedgekeurd.