De samenwerkingsovereenkomst bouwt vanzelfsprekend verder op (en respecteert derhalve de eerdere afspraken) van de SWO die eerder door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Zo worden de afspraken rond de realisatie van de wegtunnel herhaald. Vanzelfsprekend worden thans wel de flankerende maatregelen ingekanteld en alzo ook de geactualiseerde taakverdeling Infrabel - stad Brugge. In concreto betekent dit dat het stadsbestuur zich engageert voor de ingrepen op haar lokale wegen (o.m. realisatie bijkomende uitwijkzones en het treffen van snelheidsremmende maatregelen) alsook de financiering van de investering en het toekomstig beheer van de voetgangerstunnel. Infrabel engageert zich om - dit tevens optredend als de leidend ambtenaar van de werken - het studiewerk, de aanvraag van de omgevingsvergunning, de aanbesteding en gunning van de werken alsook de opvolging van de werken op zich te nemen (waarbij met de werken zowel de wegtunnel als - dit dus als bijkomend engagement - de voetgangerstunnel wordt bedoeld). Ook engageert Infrabel zich om geen kosten voor de TLO (totale lijnonderbreking) aan het stadsbestuur aan te rekenen waarbij het de ambitie is om in één periode beide tunnels onder het spoor te schuiven teneinde ook de impact voor de spoorreizigers tot een minimum te beperken. Tevens onderschrijft Infrabel de flankerende maatregelen op haar eigendom (bvb. het opbreken van de wegenis leidend tot de actuele overweg en het doortrekken van de gracht). We verwijzen naar de SWO in bijlage voor een omstandige toelichting.
De voetgangerstunnel wordt uitgewerkt als een compacte tunnel met trappenpartij mét fietsgoot. Deze zal in de nabijheid van de actuele overweg van de Grote Moerstraat ingepland worden. De kostprijs van de tunnel wordt thans (exclusief grondverwerving) geraamd op 501.907,84 EUR (excl. btw) - 607.308,49 EUR (incl. btw). We verwijzen naar de documenten in bijlage. In functie van de financiering zullen in de 4de aanpassing van het meerjarenplan bijkomende kredieten worden voorzien.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Infrabel goed.
Bijkomend krediet voor de investering én de grondverwerving wordt aangevraagd bij de vierde aanpassing van het meerjarenplan. Het budget voor de realisatie van de bijkomende verlichting wordt benomen via de geëigende afspraken met de respectievelijke nutsmaatschappijen.
De dienst Eigendommen krijgt het mandaat om de onderhandelingen met de eigenaars en pachters op te starten waarbij desgevallend de geëigende procedure uit het Onteigeningsdecreet wordt geïnitieerd.
De dienst Communicatie zal n.a.v. een beslissing op de gemeenteraad een nieuwe bewonersbrief uitwerken in tandem met Infrabel.
Het stadsbestuur benadrukt dat de overwegen slechts afgeschaft kunnen worden na realisatie van beide kunstwerken (én wegtunnel én voetgangerstunnel).