1. Samenwerkingsovereenkomst Stad Brugge – AWV
Met het goedkeuren van de projectnota in zitting van 13 juni 2022 (gekoppeld besluit 2022_CBS_00647) door het college van burgemeester en schepenen is het voorwerp van de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Brugge en AWV die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 mei 2020 (gekoppeld besluit 2020_GR_00186) met als voorwerp 'de opmaak van een start- en projectnota' administratief en procedureel afgesloten.
Informatief: parallel met deze nota wordt ook de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Brugge en AWV in functie van de concrete verdere uitwerking en effectieve realisatie van de werkzaamheden ter goedkeuring voorgelegd aan de Gemeenteraad in een apart dossier, voorgelegd door de Hoofdcoördinator.
2. Bestek project 'Wegwerken van onveilige situaties op de R30 gecombineerd met de herinrichting van de stationsomgeving kant centrum Brugge'.
De gemeenteraad keurde in zitting van 27 juni 2022 de selectieleidraad goed voor het project ‘'Wegwerken van onveilige situaties op de R30 gecombineerd met de herinrichting van de stationsomgeving kant centrum Brugge” (gekoppeld besluit 2022_CBS_00647 - B-punt - Hoofdcoördinator - mobiliteit - aanpak R30, segment.
stationsomgeving - (1) formele goedkeuring projectnota, (2) goedkeuring bestek verdere.
trajectbegeleiding en (3) goedkeuring selectieleidraad marktverkenning). Aan de hand van de selectieleidraad werden kandidaturen ingediend. Na goedkeuring van de weerhouden kandidaturen door het college van burgemeester en schepenen zullen de weerhouden kandidaten/teams het bestek toegestuurd krijgen.
Voorwerp van onderhavige nota is de goedkeuring van het bestek voor de mededingingsprocedure met onderhandeling door de gemeenteraad. De opdracht, die zou worden uitgeschreven als een gezamenlijke opdracht van Stad Brugge en Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) (waarbij stad Brugge aanbestedende overheid is), omvat het uitvoeringsontwerp, de realisatie en het onderhoud binnen het projectgebied en volgens de bepalingen en richtlijnen van het bestek (incl. startnota, projectnota, bijlagen,…).
3. Projectdefinitie
De probleemstelling en dus ook de projectdefinitie zijn ondertussen (omwille van het traject van de voorbije jaren) welbekend. Langsheen de R30 zijn er vandaag ter hoogte van het station een aantal verkeersonveilige / zwarte punten. Het verkeersonveilige karakter van deze punten is gelinkt aan de snelle opeenvolging van conflictpunten in combinatie met het belang van de stationsomgeving voor quasi al de verkeersmodi. Bovendien gebruiken de verschillende modi de infrastructuur op een andere wijze: het gemotoriseerd verkeer volgt in hoofdzaak de R30 daar waar er een belangrijke dwarsing van deze R30 is voor voetgangers en fietsers. Dit alles leidt ertoe dat de infrastructuur niet enkel onvoldoende veilig is maar ook op zijn limieten zit qua capaciteit en kwaliteit. Een oplossing dringt zich op.
De directe en ruimere stationsomgeving is bovendien een dynamische omgeving die een belangrijk onderdeel vormt van het Brugse stedelijke landschap en in voortdurende evolutie is. Momenteel betreft dit in het bijzonder de verdere ontwikkeling van Groen Brugge/nieuw Brugge, de toekomstvisie R30, …
In de startnota is een concept voorgedragen om de knelpunten qua verkeersonveiligheid, kwaliteit en doorstroming aan te pakken. Dit is met de verschillende stakeholders verder verfijnd tot een geïntegreerd voorstel in de projectnota.
De opdrachtomschrijving in het bestek focust op de opmaak van het aanvraagdossier voor de omgevingsvergunning (inclusief onder andere de archeologienota en de bemalingsstudie), de opmaak van de uitvoeringsplannen, de effectieve uitvoering en de opvolging van de aanneming. Het doel is een globaal aangepaste infrastructuur van de R30 en de omliggende wegenis die de verkeersveiligheid in hoge mate dient te verbeteren met bijzondere aandacht voor de vormgeving, materialisatie en esthetiek van de kunstwerken, pleinen, landschappen en de onderlinge verbindingen.
De goedgekeurde projectnota is in dergelijke mate gedetailleerd (inclusief flankerende studies inzake landschap – erfgoed (incl. archeologie en Unesco-werelderfgoed), natuur – bomen, hydrologie – waterhuishouding,…) dat deze bepalingen mede vorm- en richtinggevend, soms bindend zijn.
De opdrachtgever verwacht van de inschrijvers een architecturaal hoogstaand en kwalitatief project (infrastructuurwerken, omgevingsaanleg,…) met boeiende, vernieuwende, verrassende, originele en hedendaagse oplossingen,… met aandacht voor detail gebruikswaarde, belevingswaarde, duurzaamheid, erfgoedwaarde, toekomstwaarde en omgevingswaarde die in de praktijk zo harmonieus mogelijk aansluit bij de bestaande omgeving.
4. Projectgebied
Het projectgebied bestaat uit een afgebakend segment van de R30 en omgeving errond. Volgende elementen zijn vervat (van noord naar zuid):
Het betreft bovendien de volledige herinrichting van de R30 tussen de Unesco-rotonde en het kruispunt Vaartdijkstraat.
5. De offertes en gunningscriteria
Een beoordelingscommissie zal de offertes, die verwacht worden eind februari 2023, moeten beoordelen op volgende 5 gunningscriteria:
Gelet op de gevraagde offerte-inhoud (nota’s, plannen,…), en dan voornamelijk voor gunningscriterium 1, zal Stad Brugge voorzien in een forfaitaire vergoeding van 25.000 euro (alle kosten en btw inbegrepen) als gedeeltelijke tegemoetkoming in de opmaak van een offerte. Deze vergoeding wordt enkel toegekend aan de inschrijvers die een volledige en regelmatige offerte hebben ingediend en die de opdracht niet toegewezen kregen.
6. Vooropgestelde indicatieve verdere timing
Streefdoel is om de uitvoeringsontwerp in september 2023 te kunnen opstarten, de werken op het terrein te kunnen starten in september 2024 en te finaliseren in het najaar van 2026.
7. Budget
Conform de raming die voortvloeide uit de projectnota wordt uitgegaan van een totale kostprijs van het stationsproject van 26.030.700 euro (all-in). De verdeling van de kosten tussen Stad Brugge en Agentschap Wegen en Verkeer wordt bepaald in de samenwerkingsovereenkomst. Momenteel wordt het aandeel stad Brugge, volgens de projectnota, geraamd op 8.123.534,76 euro incl. btw.
Door deel te nemen aan deze opdracht engageren de inschrijvers zich ertoe om er alles aan te doen om binnen dit voorziene budget een kwalitatieve offerte, waarin alles is voorzien, in te dienen. In het bestek is uitdrukkelijk opgenomen dat de opdrachtgever het recht behoudt de procedure stop te zetten indien het voorziene budget wordt overschreden.
Inbegrepen binnen dit budget gaat het om (niet-limitatief):
Uitzondering openbare verlichting, verkeersregelinstallatie (VRI) en pompinstallaties:
Het bestek voor de mededingingsprocedure met onderhandeling (uitgeschreven als een occasioneel gezamenlijke opdracht door Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Brugge, waarbij Stad Brugge aanbestedende overheid is) in functie van concrete uitvoering van het project R30 stationsomgeving ("Wegwerken van onveilige situaties op de R30 gecombineerd met de herinrichting van de stationsomgeving kant centrum Brugge") wordt goedgekeurd door de gemeenteraad en wordt vervolgens overgemaakt aan de door het college van burgemeester en schepenen weerhouden kandidaten die, op basis van de bepalingen van de eerder goedgekeurde selectieleidraad, een kandidatuur indienden.