Terug
Gepubliceerd op 30/11/2022

2022_GR_00480 - Openbaar domein - studieopdracht R30 stationsomgeving - bestek voor de mededingingsprocedure met onderhandeling i.f.v. concrete uitvoering aanpak R30 stationsomgeving - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 28/11/2022 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Dirk Barbier; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Colin Beheydt

Afwezig

Philip Pierins

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht
2022_GR_00480 - Openbaar domein - studieopdracht R30 stationsomgeving - bestek voor de mededingingsprocedure met onderhandeling i.f.v. concrete uitvoering aanpak R30 stationsomgeving - goedkeuring. 2022_GR_00480 - Openbaar domein - studieopdracht R30 stationsomgeving - bestek voor de mededingingsprocedure met onderhandeling i.f.v. concrete uitvoering aanpak R30 stationsomgeving - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

1. Samenwerkingsovereenkomst Stad Brugge – AWV

Met het goedkeuren van de projectnota in zitting van 13 juni 2022 (gekoppeld besluit 2022_CBS_00647) door het college van burgemeester en schepenen is het voorwerp van de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Brugge en AWV die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 mei 2020 (gekoppeld besluit 2020_GR_00186) met als voorwerp 'de opmaak van een start- en projectnota' administratief en procedureel afgesloten.  

Informatief: parallel met deze nota wordt ook de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Brugge en AWV in functie van de concrete verdere uitwerking en effectieve realisatie van de werkzaamheden ter goedkeuring voorgelegd aan de Gemeenteraad in een apart dossier, voorgelegd door de Hoofdcoördinator.

2. Bestek project 'Wegwerken van onveilige situaties op de R30 gecombineerd met de herinrichting van de stationsomgeving kant centrum Brugge'.

 De gemeenteraad keurde in zitting van 27 juni 2022 de selectieleidraad goed voor het project ‘'Wegwerken van onveilige situaties op de R30 gecombineerd met de herinrichting van de stationsomgeving kant centrum Brugge” (gekoppeld besluit 2022_CBS_00647 - B-punt - Hoofdcoördinator - mobiliteit - aanpak R30, segment.

stationsomgeving - (1) formele goedkeuring projectnota, (2) goedkeuring bestek verdere.

trajectbegeleiding en (3) goedkeuring selectieleidraad marktverkenning). Aan de hand van de selectieleidraad werden kandidaturen ingediend. Na goedkeuring van de weerhouden kandidaturen door het college van burgemeester en schepenen zullen de weerhouden kandidaten/teams het bestek toegestuurd krijgen.

Voorwerp van onderhavige nota is de goedkeuring van het bestek voor de mededingingsprocedure met onderhandeling door de gemeenteraad. De opdracht, die zou worden uitgeschreven als een gezamenlijke opdracht van Stad Brugge en  Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) (waarbij stad Brugge aanbestedende overheid is), omvat het uitvoeringsontwerp, de realisatie en het onderhoud binnen het projectgebied en volgens de bepalingen en richtlijnen van het bestek (incl. startnota, projectnota, bijlagen,…).

3. Projectdefinitie

De probleemstelling en dus ook de projectdefinitie zijn ondertussen (omwille van het traject van de voorbije jaren) welbekend. Langsheen de R30 zijn er vandaag ter hoogte van het station een aantal verkeersonveilige / zwarte punten. Het verkeersonveilige karakter van deze punten is gelinkt aan de snelle opeenvolging van conflictpunten in combinatie met het belang van de stationsomgeving voor quasi al de verkeersmodi. Bovendien gebruiken de verschillende modi de infrastructuur op een andere wijze: het gemotoriseerd verkeer volgt in hoofdzaak de R30 daar waar er een belangrijke dwarsing van deze R30 is voor voetgangers en fietsers. Dit alles leidt ertoe dat de infrastructuur niet enkel onvoldoende veilig is maar ook op zijn limieten zit qua capaciteit en kwaliteit. Een oplossing dringt zich op.

De directe en ruimere stationsomgeving is bovendien een dynamische omgeving die een belangrijk onderdeel vormt van het Brugse stedelijke landschap en in voortdurende evolutie is. Momenteel betreft dit in het bijzonder de verdere ontwikkeling van Groen Brugge/nieuw Brugge, de toekomstvisie R30, …

In de startnota is een concept voorgedragen om de knelpunten qua verkeersonveiligheid, kwaliteit en doorstroming aan te pakken. Dit is met de verschillende stakeholders verder verfijnd tot een geïntegreerd voorstel in de projectnota.

De opdrachtomschrijving in het bestek focust op de opmaak van het aanvraagdossier voor de omgevingsvergunning (inclusief onder andere de archeologienota en de bemalingsstudie), de opmaak van de uitvoeringsplannen, de effectieve uitvoering en de opvolging van de aanneming. Het doel is een globaal aangepaste infrastructuur van de R30 en de omliggende wegenis die de verkeersveiligheid in hoge mate dient te verbeteren met bijzondere aandacht voor de vormgeving, materialisatie en esthetiek van de kunstwerken, pleinen, landschappen en de onderlinge verbindingen.

De goedgekeurde projectnota is in dergelijke mate gedetailleerd (inclusief flankerende studies inzake landschap – erfgoed (incl. archeologie en Unesco-werelderfgoed), natuur – bomen, hydrologie – waterhuishouding,…) dat deze bepalingen mede vorm- en richtinggevend, soms bindend zijn.

De opdrachtgever verwacht van de inschrijvers een architecturaal hoogstaand en kwalitatief project (infrastructuurwerken, omgevingsaanleg,…) met boeiende, vernieuwende, verrassende, originele en hedendaagse oplossingen,… met aandacht voor detail gebruikswaarde, belevingswaarde, duurzaamheid, erfgoedwaarde, toekomstwaarde en omgevingswaarde die in de praktijk zo harmonieus mogelijk aansluit bij de bestaande omgeving.

4. Projectgebied

Het projectgebied bestaat uit een afgebakend segment van de R30 en omgeving errond. Volgende elementen zijn vervat (van noord naar zuid):

  • Onderdoorgang Unesco-rotonde;
  • Kruispunt Oostmeers;
  • Stationsplein exclusief busstation;
  • Vestenpassage;
  • Aansluiting vesten;
  • Kruispunt Chantrellstraat;
  • Een gedeelte van de Hendrik Brugmansstraat met hoppinpunt;
  • Herinrichting Ketsbruggeparking en herinrichting kruispunt Ketsbruggestraat;
  • Onderdoorgang Vaartdijkstraat.

 Het betreft bovendien de volledige herinrichting van de R30 tussen de Unesco-rotonde en het kruispunt Vaartdijkstraat.

5. De offertes en gunningscriteria

Een beoordelingscommissie zal de offertes, die verwacht worden eind februari 2023, moeten beoordelen op volgende 5 gunningscriteria:

  • Gunningscriterium 1. Kwaliteiten van het ontwerp aan de hand van een nota, bundel met concept- en detailschetsen, voorontwerpplannen en visualisaties.
  • Gunningscriterium 2. Financieel criterium aan de hand van een nota, prestatietabel en lijst der eenheidsprijzen + eventuele toelichting.
  • Gunningscriterium 3. Uitvoeringstermijn aan de hand van een nota.
  • Gunningscriterium 4. Plan van aanpak welke inhoud: flankerende maatregelen en communicatie, plan van aanpak voor de realisatie van het project en werforganisatie, planning en timing, budgetbeheersing en BIM werkwijze aan de hand van een nota.
  • Gunningscriterium 5. Verlengd onderhoud- en waarborgperiode aan de hand van een nota.

Gelet op de gevraagde offerte-inhoud (nota’s, plannen,…), en dan voornamelijk voor gunningscriterium 1, zal Stad Brugge voorzien in een forfaitaire vergoeding van 25.000 euro (alle kosten en btw inbegrepen) als gedeeltelijke tegemoetkoming in de opmaak van een offerte. Deze vergoeding wordt enkel toegekend aan de inschrijvers die een volledige en regelmatige offerte hebben ingediend en die de opdracht niet toegewezen kregen.

6. Vooropgestelde indicatieve verdere timing

Streefdoel is om de uitvoeringsontwerp in september 2023 te kunnen opstarten, de werken op het terrein te kunnen starten in september 2024 en te finaliseren in het najaar van 2026.

7. Budget

Conform de raming die voortvloeide uit de projectnota wordt uitgegaan van een totale kostprijs van het stationsproject van 26.030.700 euro (all-in). De verdeling van de kosten tussen Stad Brugge en Agentschap Wegen en Verkeer wordt bepaald in de samenwerkingsovereenkomst. Momenteel wordt het aandeel stad Brugge, volgens de projectnota, geraamd op 8.123.534,76 euro incl. btw.

Door deel te nemen aan deze opdracht engageren de inschrijvers zich ertoe om er alles aan te doen om binnen dit voorziene budget een kwalitatieve offerte, waarin alles is voorzien, in te dienen. In het bestek is uitdrukkelijk opgenomen dat de opdrachtgever het recht behoudt de procedure stop te zetten indien het voorziene budget wordt overschreden.

Inbegrepen binnen dit budget gaat het om (niet-limitatief):

  • alle erelonen voor de totaliteit van de opdracht die betrekking hebben op het ontwerp, het verkrijgen van de omgevingsvergunning en alle andere benodigde studies en voor- en nevenstudies (vb. extra sonderingen, bijkomend grondonderzoek,…).
  • de bouwkost voor zowel ondertunnelingen, bruggen, R30, padenstructuur, stationsplein en omgeving en bij uitbreiding alle kunstwerken, (infrastructuur)werken, grondwerken, rioleringen, signalisatie, straatmeubilair, inrichting, werfinrichting, alle nodige werken en materialen voor latere aansluitingen of verplaatsingen van installaties, alle technische voorzieningen (incl. bv. evenementenkasten, pompinstallaties, fontein,…), alle bestrating, aanplanting, onderhoud,… opdat het openbaar domein in de projectzone volledig is vernieuwd en het eindresultaat volledig klaar is voor gebruik.
  • incl. btw en alle eventuele andere belastingen.

 Uitzondering openbare verlichting, verkeersregelinstallatie (VRI) en pompinstallaties: 

  • alle voorbereidende werken en de coördinatie tot het plaatsen van de openbare verlichting en de verkeersregelinstallatie (VRI) zijn een last van de opdrachtnemer.
  • afhankelijk van de zone is de aanleg van de leidingen en de plaatsing van de openbare verlichting een last van de opdrachtnemer of de opdrachtgever.
  • afhankelijk van de zone of de functie van de pomp is de aanleg van de leidingen en de plaatsing van de pompinstallaties een last van de opdrachtnemer of de opdrachtgever.
  • de aanleg en het plaatsen van de VRI is geen onderdeel van deze opdracht. Evenwel is het plaatsen van de wachtbuizen hiervoor wel inbegrepen in de opdracht.
  • de niet in deze opdracht begrepen taken zullen rechtstreeks door de opdrachtgever worden betaald aan de desbetreffende dienstverleners.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek voor de mededingingsprocedure met onderhandeling (uitgeschreven als een occasioneel gezamenlijke opdracht door Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Brugge, waarbij Stad Brugge aanbestedende overheid is) in functie van concrete uitvoering van het project R30 stationsomgeving ("Wegwerken van onveilige situaties op de R30 gecombineerd met de herinrichting van de stationsomgeving kant centrum Brugge") wordt goedgekeurd door de gemeenteraad en wordt vervolgens overgemaakt aan de door het college van burgemeester en schepenen weerhouden kandidaten die, op basis van de bepalingen van de eerder goedgekeurde selectieleidraad, een kandidatuur indienden.