Bestaande bovenbouw:
Karel de Stoutelaan: (Vanaf Leopold I-Laan tot aan de Filips de Goedelaan)
Dit deel van de Karel de Stoutelaan bestaat uit een rijweg in grijze monolietbeton met een breedte van 6 meter (3 meter per rijvak) met aan weerszijden een aanliggend fietspad van 1.5 meter breed, afgebakend door witte markeringen. De parkeerstroken bevinden zich aan beide zijden van de straat tussen het fietspad en het voetpad en bestaan uit kasseien. De parkeerstroken hebben een breedte van 2.5 meter. Ter hoogte van het kruispunt met de Keizer Karelstraat werd in 2009 – 2010 bij de heraanleg van de Keizer Karelstraat een verkeersgeleider in combinatie met 2 midden eilanden en 2 zebrapaden aangelegd in de Karel de Stoutelaan. De fietspaden werden ter hoogte van dit kruispunt heraangelegd in rode betonklinkers ter hoogte van de voetpadzone en in rode asfalt bij de dwarsing van de Keizer Karelstraat. In dit deel van de straat staan de straatbomen die vooral bestaan uit berken, essen en paardenkastanjes, in de voetpadzone. Dit deel van de Karel de Stoutelaan is er tevens een snelheidsregime van zone 50.
Zeger van Malestraat:
De Zeger van Malestraat is een wegprofiel van 12 meter (rooilijn – rooilijn). De rijweg bestaat er uit kasseien met een breedte van 7 meter inclusief greppels. Er mag aan beide zijden geparkeerd worden in dezelfde richting gezien er eenrichtingsverkeer is komende van de Maria van Bourgondiëlaan richting de Karel de Stoutelaan. De verhoogde voetpaden bestaan uit grijze betontegels en hebben aan beide zijden een breedte van ongeveer 2.20 meter, afgeboord met een opstaande boordsteen. In de Zeger van Malestraat staan geen straatbomen. In de Zeger van Malestraat geldt een snelheidsregime van 30km/u.
Filips de Goedelaan:
De Filips de Goedelaan is een fietsstraat in beide richtingen. De rijweg bestaat er uit grijze monolietbeton met een breedte van 6 meter (3 meter per rijvak). Aan beide zijden zijn langse parkeerstroken, aan de kant van het stil ende in grijze monolietbeton met een breedte van 2.30 meter, aan de zijde van de woningen in kasseien met een breedte van 2.75 meter. Het voetpad aan de zijde van de woningen hebben een breedte van gemiddeld 3 meter en bestaan uit grijze betontegels. Het wandelpad langs het stil ende bestaat uit een dolomietverharding met een breedte van 3 meter. Tussen het dolomietpad en de langse parkeerstroken staan statige esdoorns in de gazonstrook van gemiddeld 3.40 meter breed. Aan de zijde van de woningen staan straatbomen ter hoogte van de kruispunten met de Karel de Stoutelaan, Lauwerstraat, Tornooistraat en de Scheepsdalelaan. In de Filips de Goedelaan geldt een snelheidsregime van 30km/u.
Nieuwe bovenbouw:
Karel de Stoutelaan: (Vanaf Leopold I-Laan tot aan de Filips de Goedelaan)
In dit gedeelte wordt de straat ingericht voor zone 30 MET voldoende ruimte conform de voorschriften van De Lijn vanwege de aanwezige bushaltes. De rijweg wordt er voorzien in vlak gezaagde kasseien als centrale strook met een breedte van 3 meter met aan weerszijden een comfortstrook voor de fietsers in uitgewassen monolietbeton van telkens 1.5 meter breedte. (totale rijwegbreedte 6 meter exclusief greppel) Ter hoogte van de Gouden Boomstraat en de Keizer Karelstraat wordt er telkens een plateau aangelegd in uitgewassen monolietbeton als snelheidsremmer in dit rechte deel. De plateau ter hoogte van de Keizer Karelstraat zal terug een centrale middenberm bevinden voor de veiligheid van overstekende voetgangers. De parkeerstroken worden verhoogd aangelegd door middel van een boordsteen type IE (opstand 5cm). De parkeerstroken zullen worden aangelegd in kasseien afkomstig van de opbraak, breedte 2.20 meter. De groenstrook tussen de parkeerstrook en het voetpad meet 1.75 meter breedte. De voetpaden zullen uit platines bestaan met een breedte van gemiddeld 2.80 meter. Op regelmatige afstanden komen verbindingspadjes tussen het voetpad en de parkeerstroken zodat automobilisten het gazon niet dienen te betreden om tot bij het voetpad te kunnen. Tevens zullen er op regelmatige basis vuilnisbakken, zitelementen en fietsnietjes voorzien worden.
Het kruispunt met de Leopold I -Laan zal worden afgestemd op de VRI studie en het wijkmobiliteitsplan.
Filips de Goedelaan: Over de gehele lengte wordt eenrichtingsverkeer ingericht voor de automobilist, komende van de Scheepsdalelaan richting de Karel de Stoutelaan. De rijweg wordt zoals deze nu reeds is, een fietsstraat, zone 30. De rijweg wordt er aangelegd in asfalt met een breedte van 4 meter exclusief greppel. De kruispunten met de Tornooistraat en Lauwerstraat worden aangelegd in uitgewassen monolietbeton met telkens een asverschuiving als snelheidsremmer. De parkeerstroken worden voorzien in kasseien. Aansluitend wordt en verhoogd voetpad aangelegd aan de zijde van de woningen in platines formaat 14/14/7. De parkeerstroken worden aangelegd in kasseien afkomstig van de opbraak en zijn als volgt opgedeeld:
Gedeelte tussen Scheepsdalelaan en Tornooistraat: Eenzijdig aan de kant van de woningen.
Gedeelte tussen de Tornooistraat en Lauwerstraat: Aan beide zijden van de straat.
Gedeelte tussen de Lauwerstraat en de Karel de Stoutelaan: Eenzijdig aan de kant van de woningen.
De groenstrook met de statige bomen wordt aan de zijde van het stil ende uitgebreid. Bijkomend worden bomen aangeplant en wordt het bestaande dolomietpad heraangelegd. Er worden bijkomend extra verlichtingspunten voorzien langs het wandelpad voor de veiligheid en sociale controle. Er wordt een afzonderlijk dossier i.v.m. de straatverlichting voorgelegd met onder meer de keuze van het type straatverlichting (armatuur,...). Ter hoogte van de Tornooistraat en Lauwerstraat wordt telkens een verbinding voorzien naar de rijweg. Tevens zullen op regelmatige plaatsen zitbanken met vuilnisbakken voorzien worden.
Het aansluitpunt met de Scheepsdalelaan, ter hoogte van de Ezelpoort wordt tevens voor een deel aangepast gezien de rijweg eenrichting wordt voor automobilisten. Het bestaande plein effect wordt behouden door dezelfde materiaalkeuze te behouden zoals in de bestaande toestand.
Zeger van Malestraat: Het eenrichtingsverkeer vanaf de Maria van Bourgondiëlaan wordt behouden, alsook de zone 30 regeling. De rijweg wordt terug in kasseien aangelegd met een breedte van 3.65 meter. Aanliggend worden aan beide zijden van de rijweg langse parkeerstroken voorzien in kasseien met elk een breedte van 2 meter. Tussen de rijweg en de parkeerstroken ligt een greppel van 0.3 meter breedte. De voetpaden worden in opstand aangelegd door middel van een boordsteen type IE. De materialisatie van de voetpaden zijn grijze betonstraatstenen 22x22x8 cm. Gezien de hoge parkeerdruk worden hier geen bomen in de parkeervakken voorzien.
Bestaand rioleringsstelsel:
Karel de Stoutelaan: Het deel tussen de Leopold I-Laan en de Filips de Goedelaan bestaat de riolering uit een gemengd stelsel. Aan beide zijde van de straat ligt een gemengde rioolstreng onder de parkeerstrook. Ter hoogte van het Visartpark ligt slechts aan een zijde (kant van de woningen) een gemengde rioolstreng.
Filips de Goedelaan: In het midden van de rijweg ligt een gemengd stelsel. Vanaf de Tornooistraat watert de streng af richting het Visartpark. Het gedeelte vanaf de Tornooistraat tot aan de Scheepsdalelaan watert af naar het stelsel in de Scheepsdalelaan.
Zeger van Malestraat: Hier is een gemengd stelsel gelegen in het midden van de rijweg. Deze streng takt aan op het rioleringsstelsel in de Karel de Stoutelaan.
Nieuw rioleringsstelsel:
Karel de Stoutelaan: Voor het gedeelte tussen de Leopold I-Laan en de Filips de Goedelaan wordt een aanleg van een gescheiden stelsel voorzien waarvan aan beide zijden van de straat een RWA en DWA streng lopen onder de parkeerstrook/rijweg.
Filips de Goedelaan: Aanleg van een gescheiden stelsel waarvan een RWA en een DWA streng wordt aangelegd ter hoogte van de parkeerstrook (zijde van de woningen) en onder de rijweg. De helft van de RWA streng watert af richting het Visartpark, de andere streng watert af richting de Scheepsdalelaan. Deze streng staat in verbinding met de vesten, als aanvoerpunt voor regenwater.
Zeger van Malestraat: Aanleg van een gescheiden rioolstelsel waarvan RWA en DWA onder de rijweg lopen.
Dimensionering en modellering van het ganse rioolstelsel werd opgemaakt en gesimuleerd door Hydroscan in samenspraak met de Stad en Farys. In functie van de aanwezige nutsleidingen kunnen bepaalde rioolstrengen nog opschuiven om minder hinder te veroorzaken tijdens de uitvoering van aanleg.
Voorstel fasering:
De opdracht wordt uitgevoerd in 3 fasen:
Fase 1: Filips de Goedelaan - 1 juni 2023 - 30 september 2023;
Fase 2: Karel de Stoutelaan - 1 oktober2023 - 30 maart 2024;
Fase 3: Zeger van Malestraat - 1 april 2024 - 15 juni 2024.
Tijdens de weekdagen zijn de werkuren van 6h tem 22h toegelaten. Plaatsen van bestrating is bijkomend toegelaten op zaterdagen van 7h tot 15h.
Er mag gewerkt worden in juli en augustus.
Wijze van gunnen:
Openbare procedure
Raming:
Raming: € 4.037.182,55 excl. btw - € 4.318.156,35 incl. btw, waarvan 1.337.970,49 excl. btw ten laste van stad Brugge hetzij 1.618.944,29 incl. btw - het aandeel ten laste van Farys/ TMVW 2.699.212,06 excl. btw.
In bijlage is de volledige raming, alsook een samenvattend overzicht van de raming opgenomen.
Uitvoeringstermijn:
381 kalenderdagen.
Het ontwerp, waarbij in de Zeger van Malestraat fietscomfortstroken worden voorzien, en de wijze van gunnen voor de heraanleg van de Karel de Stoutelaan, Filips de Goedelaan en Zeger van Malestraat wordt goedgekeurd.
De kosten ten laste van de Stad Brugge worden geraamd op 1.337.970,49 excl. btw hetzij 1.618.944,29 incl. btw.
De totale kosten bedragen € 4.037.182,55 excl. btw - € 4.318.156,35 incl. btw waarvan het aandeel ten laste van Farys/ TMVW 2.699.212,06 excl. btw.