Momenteel beschikt stad Brugge over meer dan 65 gebouwen waar er een brandmeldcentrale is geïnstalleerd. Het bestaande onderhoudscontract met de leverancier is ten einde waardoor er een nieuw onderhoudscontract voorzien moet worden. Het jaarlijks onderhoud en nazicht van een branddetectie installatie door een gecertificeerde partner is een wettelijke verplichting binnen een openbare context.
Om in de stadsgebouwen snelle interventies/herstellingen te kunnen realiseren alsook de huidige infrastructuur te optimaliseren/vernieuwen en komende projecten van beveiliging te kunnen voorzien is er ook nood aan een raamcontract voor de aankoop (incl. installatie en bekabeling) van beveiligingscomponenten.
De opdracht zal worden gegund, bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandeling, aan de inschrijver die een regelmatige offerte heeft ingediend welke vanuit het oogpunt van de opdrachtgever het voordeligst is, rekening houdend met de gunningcriteria vermeld in het bestek.
Het gaat hier om een opdracht waarvan de raming hoger ligt dan de Europese drempel. Er wordt beroep gedaan op artikel 38 , §1, 1°, c van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 (“Wet Overheidsopdrachten”). De aard van deze opdracht laat niet toe de opdracht toe te wijzen zonder onderhandelingen.
De selectieleidraad in bijlage zal Europees gepubliceerd worden, daarna worden de kandidaten geselecteerd die vervolgens het bestek toegestuurd krijgen om een offerte voor deze opdracht in te dienen. Het bestek zal in een latere zitting worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De raamovereenkomst zal gesloten worden met één deelnemer.
Het raamcontract voor de aankoop en onderhoud van beveiligingssysytemen wordt afgesloten voor een periode van 4 jaar te rekenen vanaf de dag volgend op de verzenddatum van de brief van sluiting van de overeenkomst. De raamovereenkomst kan maximaal 4 maal verlengd worden met een periode van 1 jaar.
Er wordt gekozen voor een raamovereenkomst langer dan vier jaar in het belang van een duurzame partnerschap als basis voor een kwalitatieve dienstverlening. Daarnaast biedt de stabiliteit van een langere contractperiode ruimte voor verdere consistente implementatie van de beveiligingssystemen in de (stads)gebouwen zowel in het kader van exploitatie als onderhoud.
De aanbestedende overheid zal de economisch meest voordelige offerte vaststellen rekening houdende met de beste prijs-kwaliteitsverhouding. De precieze gunningscriteria zullen in de tweede fase van de plaatsingsprocedure weergegeven worden in het bestek.
Raming
Raamcontract voor de aankoop (incl. installatie en bekabeling) van componenten
Het krediet voor de aankoop van de beveiligingscomponenten voor komende projecten zal telkens benomen worden op het vastgelegd projectbudget waarbinnen gewerkt wordt. Dit betreft geen extra te voorzien budget op de huidige meerjarenbegroting. De raming voor de aankoop van beveiligingscomponenten voor komende projecten bedraagt 82.644,43 euro excl. of 100.0000 euro incl. btw per jaar in 2024 en 2025, en op 99.173,55 euro excl. of 120.000,00 euro incl. per jaar van 2026 t.e.m. 2031. Voor de totale looptijd van 8 jaar komt dit op 760.330,58 euro excl. of 920.000,00 euro incl. btw.
Daarnaast wordt de aankoop van beveiligingscomponenten voor de interventies/herstellingen en het optimaliseren/vernieuwen van de huidige infrastructuur geraamd op 20.661,16 euro excl. btw of 25.000,00 euro incl. btw per jaar in 2024 en 2025, en op 24.793,39 excl. btw of 30.000,00 euro incl. btw euro per jaar van 2026 t.e.m. 2031. Voor de totale looptijd van 8 jaar komt dit op 190.082,64 euro excl. btw of 230.000,00 euro incl. btw.
Onderhoudscontract
De raming voor het onderhoudscontract bedraagt 90.909,09 euro excl. btw of 110.000,00 euro incl. btw per jaar in 2024 en 2025, en 99.173,55 euro excl. btw of 120.000,00 euro incl. btw per jaar vanaf 2026 t.e.m. 2031. Voor de totale looptijd van 8 jaar komt dit op 776.859,50 euro excl. btw of 940.000,00 euro incl. btw.
Maximale waarde
De maximale waarde van de opdracht (over de ganse looptijd van 8 jaar) wordt bepaald op 3.000.000,00 euro incl. btw.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van het dossier "Opmaak van een contract voor de aankoop (incl. installatie en bekabeling) en onderhoud van brandmeld- en beveiligingssystemen voor diverse gebouwen van Stad Brugge" goed.
De wijze van gunnen, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling, wordt goedgekeurd.
De selectieleidraad wordt goedgekeurd ter aanvang van selectiefases van deze procedure.
De uitgave voor de aankoop van beveiligingscomponenten wordt geraamd op een totaal van 950.413,22 euro excl. btw of 1.150.000,00 euro incl. btw voor de 8 jaar en wordt als volgt benomen:
Het budget voor dienstjaar 2026-2030 dient voorzien te worden via de initiële opmaak van de meerjarenplanning 2026-2031.
De uitgave voor het onderhoudscontract wordt geraamd op een totaal van 776.859,50 euro excl. btw of 940.000,00 euro incl. btw voor de totale looptijd van 8 jaar en wordt benomen op BI011908 - 61467100 - SRB011908 - UD045.
Het budget voor dienstjaar 2026-2030 dient voorzien te worden via de initiële opmaak van de meerjarenplanning 2026-2031.