De aanvraag omvat het oprichten van twee meergezinswoningen, inrichten van een semi-publiek park en aanleggen van nieuwe wegenis. Dit na sloop van vijf woningen, diverse bijgebouwen en loodsen. De aanvraag wordt opnieuw voorgelegd aan de Gemeenteraad met een uitgebreidere zone om over te dragen aan het openbaar domein. Dit om meer garanties te hebben over de doorwaadbaarheid van het project na vervollediging van fase 2.
De meergezinswoningen zijn ingeplant langs de Rijselstraat zodat er achteraan een semi-publiek park ontstaat. In een latere fase zal hier een volwaardige wandel- en fietspad, verbindingen tussen de Rijselstraat en Ten Boomgaard, worden gevormd. De terrassen van de woonblokken geven uit op het park en de toegangen situeren zich aan de buitenzijde van het project. Het gebied wordt ingericht als een woonerf waarbij autoverkeer op het middenplein geweerd wordt. Wel wordt er door middel van deze doorsteek een toevoeging gedaan aan het netwerk van trage wegen in functie van het zachte verkeer.
Aan de noordelijke- en zuidelijke zijde situeert zich het plaatselijke autoverkeer waar respectievelijk 13 en 8 parkeerplaatsen voorzien zijn, alsook de toegang tot de ondergrondse parkeergarage.
De groenaanleg situeert zich voornamelijk in de parkzone rondom de nieuwe bebouwing waarbij voor elk gebouw een wadi voorzien wordt alsook enkele speelornamenten en zitbanken.
De aangeduide wegenis en groenaanleg zullen op kosten van de ontwikkelaar worden aangelegd, en vervolgens worden overgedragen aan de stad die daarna ook zal instaan voor het onderhoud.
Het advies van de dienst Openbaar Domein is voorwaardelijk gunstig. Volgende voorwaarden met betrekking tot de nieuwe wegenis dienen gevolgd te worden:
De zaak der wegen van de aanvraag bestaat uit het volgende:
De wegenis omvat een verbinding tussen de Rijselstraat en de private parkeerplaatsen bij dit woonproject. De wegenis dient als ontsluiting van zowel de private bovengrondse parkeerplaatsen als de private parkeerplaatsen in de ondergrondse parkeergarage. Bovendien wordt op deze manier een toegang gecreëerd tot de nieuwe hoogspanningscabine. Aansluitend op deze wegenis wordt er een wandel- en fietspad aangelegd, dat in een latere fase eveneens de verbinding zal maken voor het zachte verkeer tussen de Rijselstraat en Ten Boomgaard.
Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).
Bij de aanvraag is een plan met de over te dragen grond toegevoegd. Op dit plan is het toekomstige openbaar domein aangeduid. De grenzen van dit openbaar domein zijn de rooilijnen.
De zaak der wegen omvat meer dan enkel de eigenlijke wegzate. De bevoegdheid van de gemeenteraad strekt zich uit over het tracé en de uitrusting van gemeentewegen, inclusief alle aanhorigheden bij een gemeenteweg, o.a. de trottoirs, de inrichting van de (eventuele) parkeerplaatsen, de ligging, aansluiting en de materialen van de nutsleidingen (rioleringen) en van de aan te leggen groenvoorzieningen, de ligging, breedte en diepte van de nieuw te delven gracht naast de nieuw ontworpen weg, de afwatering, waterzuivering, noodzakelijke uitbreiding van maatschappelijke infrastructuur, … (zie MvT, Parl.St. Vl.Parl. 2018-19, nr. 1847/1, 43).
Het tussen de rooilijnen gelegen gedeelte van de site, wordt ingericht als volgt:
Een zone voor automobilisten bij wijze van ontsluiting van zowel de private boven- en ondergrondse parkeerplaatsen. Bovendien wordt op deze manier een toegang gecreëerd tot de nieuwe hoogspanningscabine.
Een zone voor het zachte verkeer, namelijk een wandel- en fietspad met een breedte van 2,50m dat wordt uitgevoerd in uitgewassen gepolierde beton, tot aan de perceelscheiding met projectfase 2.
Voor een meer uitgebreide beschrijving kan worden verwezen naar het aanvraagdossier, en in het bijzonder naar het inplantingsplan, de diverse detailplannen en het ontwerp bestek.
Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is wel conform artikel 12, §2 van het Gemeentewegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot Omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Beoordeling
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De bezwaren hebben geen betrekking op de zaak der wegen en vallen bijgevolg niet onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
Advies dienst Mobiliteit hierop:
Voorliggend dossier vraagt het advies op de zaak der wegenis waarbij bestaande woningen (5) gesloopt worden om er 2 meergezinswoningen op te plaatsen. Conform de Atlas der Buurtwegen heeft het gebied raakpunten met chemin nr. 1. Chemin nr. 1 is op heden de Rijselstraat geworden. Er zijn geen andere buurtwegen die het projectgebied kruisen.
Voorliggend dossier wordt inhoudelijk op artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen getoetst. Het advies op het mobiliteitsprofiel wordt in een aparte adviesvraag overgemaakt.
Het dossier voorziet in de bouw van enkele meergezinswoningen met nieuwe gemeentewegen rond de meergezinswoningen. In fase 1 van het ontwerp wordt er geen ontsluiting gemaakt met de straat Ten Boomgaard. Er wordt pas in fase 2 ontsluiting gemaakt met de straat Ten Boomgaard. De verbinding met Ten Boomgaard in fase 2 is positief. In fase 1 wordt er geen verbinding met omliggende straatstructuren gecreëerd.
Aan artikel 3 wordt voldaan.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
Advies dienst Mobiliteit hierop:
4.1 Het functioneel en recreatief netwerk wordt hier uitgebreid waarbij er in fase 1 extra gemeentewegen gecreëerd worden op “eigen terrein”. Pas in fase 2 wordt er een verbinding gemaakt met de straat Ten Boomgaard, wat positief te beamen is. Er wordt geadviseerd om fase 2 zo snel mogelijk aan te vatten opdat het netwerk naar Ten Boomgaard kan versterkt worden, wat zowel recreatief als functioneel het trage wegennetwerk ten goede komt.
4.2 Er worden extra gemeentewegen gecreëerd.
4.3
4.4 Er worden geen gemeentegrenzen overschreden.
4.5 De aangebrachte wegenis houdt rekening met de toekomstige ontwikkelingen en generaties.
Aan artikel 4 wordt voldaan. Op basis van bovenstaande motivering volgt de gemeenteraad de argumentatie en maakt zich alle elementen ervan eigen.
Conclusie
Het voorstel is bijgevolg deels in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. Het project kan in overeenstemming gebracht worden door het opleggen van voorwaarden.
Opname in het openbaar domein
De ruimte aangeduid op het rooilijnenplan binnen de rooilijn zal opgenomen worden als openbaar domein.
Voorwaarden
De voorwaarden van de dienst Openbaar Domein m.b.t. de zaak der wegen worden bijgetreden:
De voorwaarden van de dienst Mobiliteit m.b.t. het Gemeentewegendecreet worden bijgetreden:
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit bezwaar heeft geen betrekking op de zaak der wegen en valt bijgevolg niet onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad: