De budgettaire impact van het stadsaandeel wordt meegenomen in de eerstkomende aanpassing meerjarenplan en tevens voorzien in het nieuwe meerjarenplan.
Zeebrugge kent onmiskenbaar grote uitdagingen op zowel infrastructureel als sociaal vlak. De realisatie van een Nieuwe Sluis biedt ongetwijfeld mogelijkheden voor de toekomst van Zeebrugge, maar de complexiteit en de duurtijd van het project vormen een uitdaging op verschillende gebieden. Rechtstreeks gekoppeld aan het project van de nieuwe zeesluis werd in 2019 beslist om een Gebiedscoördinator aan te stellen. De voorbije 3 jaar werd heel wat werk verzet (zie jaarverslagen). De inzet van een Gebiedscoordinator werd door de drie partijen intussen positief geëvalueerd. In die zin werd de functie verder ingebed in het project van de Nieuwe Sluis en opgenomen in het kaderprojectbesluit, voorgelegd aan de Vlaamse Regering op 14 juli 2023:
“Naast de projectgeïntegreerde (leefbaarheids)maatregelen zullen, los van het complex project NSZ, in Zeebrugge ook nog andere maatregelen uitgevoerd worden die de leefbaarheid van Zeebrugge ten goede komen. Deze staan los van het project, maar kunnen algemeen de beoordeling van het projectgebied wel ten goede komen. Deze zijn terug te vinden in het actieprogramma van de gebiedscoördinator.”
Het is dus de intentie van de drie partijen om verder in te zetten op de werking van een Gebiedscoördinator voor Zeebrugge en te blijven acties uitrollen die de toekomst van Zeebrugge, als leefbaar dorp naast en in de haven, garandeert. De principes van de vorige overeenkomst blijven daarbij quasi ongewijzigd:
- de gebiedscoördinator als aanspreekpunt voor de leefbaarheid van het dorp;
- de financiële verdeling blijft ongewijzigd, de werkingskosten worden als volgt verdeeld: 80% Vlaams Gewest, 10% haven van Antwerpen-Brugge, 10% Stad Brugge;
- de gebiedscoördinator wordt ondergebracht bij de Stad Brugge, jaarlijks vraagt de Stad, na goedkeuring van het jaarverslag de tussenkomsten op bij het Gewest en het havenbestuur.
Gezien de impact en de duurtijd van het project van de Nieuwe Sluis hebben de partijen de intentie om de functie te verankeren tot na de realisatie van de nieuwe sluis. Hierbij kan ook verwezen worden naar het project "Gentse Kanaalzone", waar al gedurende meer dan 25 jaar een gebiedscoördinator is aangesteld. Het is immers duidelijk dat de uitdagingen van een aanzienlijke complexiteit getuigen en niet eenvoudig op korte termijn op te lossen zijn.
Financieel:
Er moet budgettair sowieso een opsplitsing gemaakt worden tussen de 'personeelskost' (geraamd op 90.000 euro/jaar) enerzijds en de andere technische kosten (geraamd op 50.000 euro/jaar) anderzijds. Wat de personeelskost betreft gaat het hier om een meeruitgave bovenop de in het meerjarenplan toegekende 'enveloppe'. Dit extra budget moet dus via een herziening van het meerjarenplan opgenomen worden.
In concreto worden dus voor de komende drie jaar in het meerjarenplan van de Stad Brugge volgende middelen voorzien:
personeelskost | effectieve kost stad | technische kost | effectieve kost voor de stad | |
2024 | 90.000 | 9.000 | 50.000 | 5.000 |
2025 | 90.000 | 9.000 | 50.000 | 5.000 |
2026 | 90.000 | 9.000 | 50.000 | 5.000 |
Jaarlijkse uitgave: 140.000 euro.
jaarlijkse inkomst: 126.000 euro.
De overeenkomst 'Gebiedscoördinator' Zeebrugge wordt goedgekeurd.
De budgettaire impact van het stadsaandeel wordt meegenomen in de eerstkomende aanpassing meerjarenplan en tevens voorzien in het nieuwe meerjarenplan.