Terug Gemeenteraad

ma 27/11/2023 - 18:30 Stadhuis

Open zitting

Dirk De fauw

Politie/financieel beheer

Politie/personeelsbeheer

Politie/middelenbeheer

  • De lokale politie Brugge investeerde in digitale wapenkasten voor de individuele bewapening (type Glock) van haar operationele medewerkers. Alle regiogebouwen zijn reeds voorzien van digitale wapenkasten.
    De lokale politie Brugge zou nu de wapenkasten in het Politiehuis vervangen door digitale wapenkasten voor 200 individuele wapens. Dit is noodzakelijk om de wapens veilig en gecontroleerd te kunnen opbergen. Omwille van de uniformiteit en de technische eigenschappen zullen dezelfde wapenkasten aangekocht worden als deze die reeds in de regiogebouwen voorzien zijn.

    Totale prijs: 138.227,98 euro, btw inclusief.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aankoop van digitale wapenkasten voor individuele bewapening goed te keuren. 

  • Wegens interne verschuivingen en personeelswijzigingen binnen de lokale politie Brugge dienen 2 bureeltafels, 4 vergaderstoelen, 6 rolluikkasten, 1 vestiairekast en 1 rolcontainer aangekocht te worden. De stoelen van de dispatching zijn aan vervanging toe, er zullen hiervoor 5 24-uurstoelen gekocht worden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aankoop van divers kantoormeubilair goed te keuren.

    Uitgave: 13.549,91 euro incl. btw.
    Wijze van gunnen: aankoop door middel van raamcontracten FOR-CMS.

  • Omdat het interventielokaal in het Politiehuis te weinig gebruikt wordt voor het vooropgestelde doel zal deze ruimte ingericht worden als een multifunctionele ruimte. Het meubilair hiervoor zal aangekocht worden bij de firma Sedus volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst van Creat.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aankoop van divers kantoormeubilair goed te keuren.

    Uitgave: 22.458,79 euro incl. btw.

    Wijze van gunnen: aankoop door middel van raamovereenkomsten van Creat.

  • Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de aankoop van een toestel voor de identificatie en staalname van drugs onder de voorwaarden van de raamovereenkomst van de lokale politie Gent toegankelijk voor alle politiezones.

    Totale uitgave: 30.330,00 euro incl. btw.

  • Om een stock van verouderd ICT-materiaal te vermijden, wordt het ICT-materiaal dat vervangen of aangevuld moet worden pas aangekocht wanneer dit nodig is.

    Wijze van gunnen: aankoop via de aankoopcentrale van de stad Brugge.
    Uitgave: 50.000,00 euro incl. btw.

    Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de aankoop van informaticahardware met bijhorende software.

  • Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de plaatsing van een ASTRID-repeater op regio Oost om de radiodekking te verbeteren.

    Totale uitgave: 25.633,85 euro incl. btw voor de repeater en jaarlijks 2.117,50 euro voor het verplichte onderhoudscontract.
    Wijze van gunnen: na prijsvraag aan 3 leveranciers.

  • De lokale politie Brugge beschikt momenteel over een performant camerasysteem. Deze camera’s hebben in het verleden meer dan hun nut bewezen in kader van crowdmanagement, het in beeld brengen van incidenten en het aanreiken van bewijslast in dossiers. Toch zijn bepaalde zones in de stad onvoldoende gedekt door bewakingscamera’s waardoor blinde vlekken in het cameraschild ontstaan. Er wordt voorgesteld om een uitbreiding te voorzien in de omgeving van het Jan Breydelstadion, het Koning Albert I-park, het Simon Stevinplein en het Walplein.

    Totale prijs: 92.597,72 euro, btw inbegrepen.

    Wijze van gunnen: aankoop bij de THV Proximus/Trafiroad wegens technische specificiteit.

    Aan de gemeenteraad wordt toelating gevraagd voor het gebruik van deze camera's op niet-besloten plaatsen en wordt tevens de goedkeuring gevraagd voor de aankoop en de wijze van gunnen.

  • De lokale politie Brugge zal stapsgewijs haar multifunctionele vergaderzalen in het Politiehuis inrichten voor videoconferenties.

    Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd voor de plaatsing van de infrastructuur voor videoconferenties in 2 zalen in het Politiehuis. 

    Wijze van gunnen: via de opdrachtencentrale van de stad Brugge.

    Uitgave: 64.861,06 euro incl. btw.

  • De lokale politie Brugge zal dit jaar 5 vergaderzalen laten inrichten om optimaal te kunnen videovergaderen.

    Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd voor de plaatsing van de infrastructuur voor videovergaderingen in 5 vergaderzalen in het Politiehuis. 

    Wijze van gunnen: via de opdrachtencentrale van de stad Brugge.

    Uitgave: 55.332,51 euro incl. btw.

Noodplanning

  • In de periode van 24 november 2023 t.e.m. 7 januari 2024 vinden naar jaarlijkse traditie heel wat grote en kleine evenementen plaats die met elkaar zijn verweven of die met elkaar interfereren in de Brugse binnenstad. Dit jaar strijkt - naast de jaarlijks weerkerende evenementen - ook de Warmste Week neer op ‘t Zand in Brugge en dat van 18/12/2023 tot 24/12/2023. Alle evenementen samen brengt heel wat activiteit en volk op de been. Om die reden worden info en veiligheidsafspraken gebundeld in een Bijzonder Nood- en Interventieplan.

    Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.

  • De vorige en eerste versie van het Algemeen Nood- en Interventieplan Brugge (ANIP) - zij het steeds aangevuld met nieuwe info en procedures -  dateert van 2010 en was aan herwerking toe. Het ANIP werd dan ook aangepast en herwerkt op basis van nieuwe inzichten en ervaringen op vlak van noodplanning enerzijds maar ook op basis van nieuwe wetgeving anderzijds. De nieuwe versie van het ANIP maakt bovendien gebruik van de huidige IT technieken zodat het nog beter als handleiding en tool gebruikt kan worden om noodsituaties te beheren.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de nieuwe versie van het Algemeen Nood- en Interventieplan Brugge goed te keuren. 

Hoofdcoördinator

  • Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 20/04/2020 om een Gebiedscoördinator voor Zeebrugge aan te stellen, als aanspreekpunt voor de leefbaarheid in Zeebrugge. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen Het Vlaams Gewest (Mobiliteit en Openbare werken), de haven van Antwerpen-Brugge (PoAB) en de Stad, volgens een financiële verdeelsleutel 80/10/10. De Gebiedscoördinator trad in dienst op 16 april 2021 en zette acties op poten om de leefbaarheid te verhogen, Zeebrugge te revitaliseren en de banden tussen inwoners en diensten/instanties te versterken (zie jaarverslag).

    Deze samenwerkingsovereenkomst loopt af op 31 december 2023.
    Alle partijen gaan akkoord om de overeenkomst te verlengen. 

    Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.

  • De huidige, beweegbare Steenbruggebrug is dringend aan vervanging toe. Niet alleen vanwege de verouderde staat waarin ze zich bevindt, maar ook vanwege de mobiliteitsuitdagingen waarmee we vandaag te kampen hebben: file op de weg vergroot de nood aan groener en grootschaliger vrachtverkeer via het water. Aanpassingen aan de binnenvaartinfrastructuur –zoals de twee nieuwe bruggen en de aanpassing van de kanaalbocht ter hoogte van het projectgebied– zijn dan ook noodzakelijk. Het is bovendien de ideale gelegenheid om ook de omliggende omgeving in een grondig vernieuwd jasje te steken. 

    De omgevingsvergunning voor dit belangrijk project werd door minister Demir ondertekend op 14 juli 2023. Helaas is ondertussen duidelijk dat er ook hier opnieuw weerstand is bij enkele partijen; op vandaag zijn er 4 beroepschriften ingediend tegen de verleende vergunning bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Er zijn door alle betrokken partijen ondertussen raadsmannen aangesteld om dit te behartigen. Het is te vroeg om in te schatten wat de uiteindelijke impact van deze beroepschriften zal zijn op de procedure en de start van de werken. 

    Ondanks het feit dat deze beroepsprocedures zorgen voor onduidelijkheid rond het mogelijk startmoment van de werkzaamheden vraagt De Vlaamse Waterweg toch om de administratieve voorbereiding niet te staken, zodat alles klaar is om zo mogelijk effectief in 2024 van start te gaan met 'Fase 1' van de werken. 

    De eerste fase van het project wordt gefinancierd door De Vlaamse Waterweg (bouwheer), het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Stad Brugge. De raming van de eerste fase bedraagt 7,5 miljoen euro exclusief BTW (of 9,08 miljoen euro inclusief BTW). De (financiële) engagementen worden, zoals dat gebruikelijk is voor dergelijke grootschalige infrastructuurprojecten, vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. De financiële bijdrage van Stad Brugge voor 'Fase 1' wordt geraamd op 650.000 euro exclusief btw (of 786.500 euro inclusief btw). 

    De samenwerkingsovereenkomst tussen bovenvermelde projectpartners wordt via deze nota ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Het museumproject van Stad Brugge met o.a. de bouw van een nieuwe tentoonstellingshal op de site Garenmarkt en de bouw van nieuwe schoolinfrastructuur voor het Sint-Andreasinstituut in de Jakobinessenstraat zijn sinds 2019 onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nu de school eerder dit jaar zijn intrek heeft genomen in de nieuwe schoolgebouwen, is er nood om alle gemaakte afspraken van de voorbije jaren samen te brengen in een globale overeenkomst met afspraken  rond het (naschools) gebruik van de nieuwe sportaccommodatie, het Passantenhuis van Onze-Lieve-Vrouwe van Nazareth met kapel en Magdalenahospice en de semi-publieke toegankelijkheid van het terrein tussen de sporthal en het schoolgebouw langs de Jakobinessenstraat.

    De  overeenkomst tussen Stad Brugge en Karel de Goede vzw, waarin nu alle gemaakte afspraken gegroepeerd worden, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Strategische cel

  • In het Vast Bureau van 16 augustus 2023 werd akkoord gegaan met het verder uitwerken van de samenwerking met Fedasil om een project Opvang & Oriëntering in Brugge op te richten. Het project richt zich naar thuisloze personen zonder wettig verblijf en zonder minderjarige kinderen, die verblijven in Brugge.

    Daarvoor werd de villa 'Engels Klooster' in de Carmersstraat (eigendom van Engels Klooster VZW) ter beschikking gesteld. De eigenaar is bereid om de villa ter beschikking te stellen voor een periode van 2 jaar vanaf 1 januari 2024.  Om de woning conform te maken voor de opvang van deze doelgroep moet o.a. het elektriciteitsnet van de woning vernieuwd worden en de algemene inrichting aangepakt worden.

    Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd om een subsidie te verlenen aan de vzw Engels Klooster om deze renovaties te bekostigen.

Lokaal mondiaal

  • SDGeneration is de verzamelnaam voor alle leerlingen en leerkrachten die samen met de school strijden om de SDG’s te behalen. Scholen verdienen punten door hun duurzame acties te registreren op de website www.sdg-tv.be. Het project ging in september 2023 van start in samenwerking met steden en gemeenten Beernem, Blankenberge, Damme, Knokke-Heist, Oostkamp en Zedelgem. Scholengroep Impact en de Mind- and Makerspace (Howest) geven hun inbreng door leerlingen en leerkrachten tijdens workshops en nascholingen te ontvangen en begeleiden, het platform 'SDG-tv' te onderhouden, reportages uit te werken en de communicatie van SDGeneration te verzorgen.

    Scholengroep Impact wenst de samenwerking te beëindigen aangezien zij niet meer kunnen voldoen aan hun engagementen. De Mind- and Makerspace is bereid om de engagementen van Scholengroep Impact op hun te nemen. De gemeente Zedelgem wenst uit het project te stappen gezien er te weinig scholen zijn op hun grondgebied die aan het traject deelnemen.

    Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het aanpassen van de samenwerkingsovereenkomsten.

Mathijs Goderis

Preventiedienst

Jeugddienst

  • Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van een nieuwe investeringssubsidies voor O.L.V.-Hemelvaartinstituut (als eigenaar van de grond/infrastructuur) voor KSA Willibrord (als gebruiker van de grond/infrastructuur), startend op budget 2024 en doorlopend in 2025 en later afhankelijk van het verloop van de renovatie. Voor in totaal € 298.178,81. De maximum uit te keren subsidie voor klasse 1 werken is gelijk aan de kostprijs van het project, exclusief de btw, met een plafond van € 342 000,00.

    Mercedes Van Volcem

    Algemeen bestuur

    Eigendommen

    PBB

    • Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat er minstens één keer per jaar een aanpassing van het meerjarenplan komt. Deze aanpassing moet minimum de inbreng van de jaarrekeningen (2020, 2021 en 2022) van de voorgaande jaren omvatten en de vaststelling van de kredieten voor het volgende jaar (2024). Ook de wijziging van de kredieten voor het lopende boekjaar (2023) die goedgekeurd werden door het College sinds de goedkeuring van de derde aanpassing meerjarenplan dienen (mits bewaren van het financieel evenwicht) opgenomen te worden.

      De voorwaarden werden gehanteerd zoals vastgelegd in de nota van 31 maart 2023 (2023_cbs_01175) waarin de voorwaarden werden vastgelegd voor de vierde aanpassing van het meerjarenplan. Voor dit jaar betreft dit dus ook een technische aanpassing met enkel noodzakelijke verhogingen en aanpassingen: 

      • Inbreng jaarrekening 2022;
      • Goedgekeurde meeruitgaven tot 2024 door College (wettelijk minimum);
      • Actualisaties ten gevolge van inflatie en externe ramingen zoals de opcentiemen, IMEWO, energie en andere.

      De gemeenteraad wordt gevraagd de vierde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - deel Stad vast te stellen.

    • Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat er minstens één keer per jaar een aanpassing van het meerjarenplan komt. Deze aanpassing moet minimum de inbreng van de jaarrekeningen (2020, 2021 en 2022) van de voorgaande jaren omvatten en de vaststelling van de kredieten voor het volgende jaar (2024). Ook de wijziging van de kredieten voor het lopende boekjaar (2023) die goedgekeurd werden door het College sinds de goedkeuring van de derde aanpassing meerjarenplan dienen (mits bewaren van het financieel evenwicht) opgenomen te worden.

      Nadat de aanpassingen van het meerjarenplan van OCMW en Stad afzonderlijk zijn vastgesteld (zie afzonderlijke dossiers) kan de gemeenteraad de vierde aanpassing meerjarenplan - geconsolideerd goedkeuren.

    Fiscaliteit

    Openbaar domein

    Franky Demon

    Monumentenzorg

    Ruimtelijke ordening

    Wonen

    • Door de vorming van de woonmaatschappij Vivendo bestaan de sociale verhuurkantoren (SVK) niet langer.  De SVK's waren de belangrijkste begunstigden van het Subsidiereglement voor organisaties die een betaalbaar woonaanbod realiseren voor gezinnen met beperkte toegang tot de huurmarkt.

      Het totale budget (66.000 euro) werd verdeeld onder de 2 SVK's en Huizen Van Vrede. Door het wegvallen van de SVK's zou Huizen van Vrede het volledige subsidiebedrag krijgen. Het reglement wordt gewijzigd zodat de maximale subsidie wordt geplafonneerd op 15.000 euro per organisatie.

      Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.

    Jasper Pillen

    Onderwijs

    Nico Blontrock

    Uitleendienst

    Minou Esquenet

    Facilitair beheer

    Pieter Marechal

    Personeel & organisatie

    • Dienst Musea legde in de Gemeenteraad van 28 september 2020 een formatiewijziging voor, waar:

      • De ideale tekening werd geschetst van de personeelsbezetting.
      • De invulling van de functies afhankelijk werd gesteld van de nodige middelen die moesten worden gevonden hiervoor.
      • Nog geen rekening werd gehouden met de personeelsbehoefte gekoppeld aan BRUSK en de Erfgoedfabriek.

      Voor BRUSK werd daarna een businessplan opgesteld samen met ARCH, de consultant die ons bestuur begeleidde in het kerntakendebat. Dit businessplan had als finaliteit om, door te werken op een aantal locatie- en inkomstenparameters, middelen te genereren die kunnen worden ingezet voor de personeelsnoden voor BRUSK.

      Nu men zicht krijgt op de middelen uit het businessplan, uit de stopzetting van het Kenniscentrum en uit de subsidies vanuit Vlaanderen, wordt een nieuwe formatiewijziging voorgesteld, m.o.o. de opstart van BRUSK en de Erfgoedfabriek.

      Aan de gemeenteraad wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.

    Pablo Annys

    Werk en ondernemen

    Interpellaties

    • 61
      2023_GR_00556 - Interpellaties

      Volgende interpellaties worden aan de agenda van de gemeenteraad toegevoegd:

      1. a. Wateroverlast in de Sint-Pieterskerklaan en omgeving. – door raadslid Stefaan Sintobin.
         b. Wateroverlast in de Sint-Pieterskerklaan. – door raadsleden Ilse Coopman en Pol Van Den Driessche.
      2. De resultaten van de bevraging over het nieuwe bussenplan. – door raadslid Stefaan Sintobin.
      3. a. Het leugentje om bestwil. – door raadslid Stefaan Sintobin.
        b. Parkeerbeleid. – door raadslid Pol Van Den Driessche.
        c. Ondergronds parkingbeleid tijdens piek Brugse bezoekdagen. – door raadslid Chris Marain.
      4. Voetpadenplan. – door raadslid Ilse Coopman.
      5. "Vijver" Balkonrotonde achterkant station. – door raadslid An Braem.
      6. Waterzone strand Zeebrugge. – door raadslid An Braem.
      7. Voetgangersbrug station. – door raadslid An Braem.
      8. De komst van nieuwe megamoskee in Sint-Andries. – door raadslid Stefaan Sintobin.
      9. Drugoorlog in Antwerpen en de (mogelijke) gevolgen voor Zeebrugge. – door raadslid Jean-Marie De Plancke.
      10. a. Asbestproblemen in de stadsloods van de Peter Benoitlaan. – door raadslid Andries Neirynck.
        b. Asbestprobleem centrale garage. – door raadslid Geert Van Tieghem.
        c. Open brief i.v.m. asbest. – door raadslid Stefaan Sintobin.
      11. MOODS, Benenwerk, Klinkende kroegen, krijgen we een bruisend Brugge in de zomer van 2024? - door raadslid Andries Neirynck.
      12. Fietsveiligheid in Brugge. – door raadslid Geert Van Tieghem.
      13. Intrafamiliaal geweld, ook in Brugge? – door raadslid Karin Robert.
      14. Verkeersonveilige situaties nav de heraanleg van de Karel de Stoutelaan. – raadslid Nele Caus.
      15. Mogelijke vervuiling op de site van De Lijn in Assebroek. – raadslid Raf Reuse.
      16. Bloembollen en Fluvius. – raadslid Katrien Cattoor.

    Akten en mededelingen

    Mercedes Van Volcem

    Franky Demon

    Colin Beheydt

    Besloten zitting

    Dirk De fauw

    Politie/bestuurlijke handhaving

    Politie/personeelsbeheer

    Politie/arbeidsongevallen

    Personeel & organisatie