Terug
Gepubliceerd op 29/11/2023

2023_GR_00600 - Ruimtelijke ordening - Molenstraat - Kerklaan - verkavelen van gronden in 25 loten voor eengezinswoningen, uitvoeren infrastructuurwerken na slopen van bestaande bebouwing en verharding en vellen van bomen - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 27/11/2023 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mathijs Goderis; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Jasper Pillen; Nico Blontrock; Minou Esquenet; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Wouter Bossuyt; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Joannes Logghe; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Chris Marain; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Ilse Coopman; Colin Beheydt

Afwezig

Philip Pierins; Mieke Hoste; Stefaan Sintobin

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00600 - Ruimtelijke ordening - Molenstraat - Kerklaan - verkavelen van gronden in 25 loten voor eengezinswoningen, uitvoeren infrastructuurwerken na slopen van bestaande bebouwing en verharding en vellen van bomen - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring.

Aanwezig

Annick Lambrecht, Dirk De fauw, Mathijs Goderis, Mercedes Van Volcem, Franky Demon, Jasper Pillen, Nico Blontrock, Minou Esquenet, Pieter Marechal, Pablo Annys, Hilde Decleer, Yves Buysse, Martine Matthys, Paul Jonckheere, Jean-Marie De Plancke, Wouter Bossuyt, Dolores David, Jos Demarest, Pascal Ennaert, Sandrine De Crom, Pol Van Den Driessche, Martine Bruggeman, Geert Van Tieghem, Sandra Wintein, An Braem, Alexander De Vos, Karin Robert, Carlos Knockaert, Nele Caus, Raf Reuse, Karel Scherpereel, Doenja Van Belleghem, Brigitte Balfoort, Joannes Logghe, Olivier Strubbe, Janos Braem, Benedikte Bruggeman, Florian De Leersnyder, Andries Neirynck, Chris Marain, Barbara Roose, Arnold Bruynooghe, Katrien Cattoor, Ilse Coopman, Colin Beheydt
Stemmen voor 31
Dolores David, Jasper Pillen, Jean-Marie De Plancke, Mathijs Goderis, Mercedes Van Volcem, Minou Esquenet, Pablo Annys, Pascal Ennaert, Paul Jonckheere, Pieter Marechal, Sandra Wintein, Sandrine De Crom, Alexander De Vos, Jos Demarest, Brigitte Balfoort, Wouter Bossuyt, Carlos Knockaert, Joannes Logghe, Karel Scherpereel, Olivier Strubbe, Doenja Van Belleghem, Nico Blontrock, Benedikte Bruggeman, Dirk De fauw, Hilde Decleer, Martine Matthys, Franky Demon, Florian De Leersnyder, Barbara Roose, Chris Marain, Annick Lambrecht
Stemmen tegen 5
Karin Robert, Janos Braem, Raf Reuse, Andries Neirynck, Katrien Cattoor
Onthoudingen 8
Arnold Bruynooghe, Geert Van Tieghem, Martine Bruggeman, Yves Buysse, Nele Caus, Pol Van Den Driessche, An Braem, Ilse Coopman
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00600 - Ruimtelijke ordening - Molenstraat - Kerklaan - verkavelen van gronden in 25 loten voor eengezinswoningen, uitvoeren infrastructuurwerken na slopen van bestaande bebouwing en verharding en vellen van bomen - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring. 2023_GR_00600 - Ruimtelijke ordening - Molenstraat - Kerklaan - verkavelen van gronden in 25 loten voor eengezinswoningen, uitvoeren infrastructuurwerken na slopen van bestaande bebouwing en verharding en vellen van bomen - rooilijnenplan en zaak der wegen - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad

De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.

De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.

Beoordeling

De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er 10 bezwaarschriften ontvangen.

1 bezwaarschrift is vertrouwelijk.

1 bezwaarschrift werd ondertekend door 75 buurtbewoners (ruime omgeving Assebroek).

1 bezwaarschrift werd laattijdig ingediend en is onontvankelijk. De inhoudelijke argumenten liggen in de lijn van de argumenten van andere bezwaren en worden zodus meegenomen in de evaluatie.

In de bezwaarschriften komen volgende zaken terug die betrekking hebben op de opname in het openbaar domein:

- Er wordt vermeld dat 2.482m2 van het perceel “openbaar domein” zullen worden, maar het is niet duidelijk dat de toegangsweg en het openbaar domein eigendom zal worden van de stad Brugge en ook door de stad onderhouden zal worden.

- Het is onlogisch dat dat de nieuwe aangelegde straat komende van de Kerklaan niet doorloopt tot aan de laatste huizen 13 en 14.

               Evaluatie:

Het is inderdaad de bedoeling om de zone binnen de rooilijnen over te nemen in het toekomstige openbaar domein. Op die manier wordt de zone eigendom van de stad Brugge en zal deze ook onderhouden worden door de stad.

De nieuwe doorsteek zal een waardevolle toevoeging zijn aan het fijnmazig netwerk als doorsteek voor fietsers en voetgangs, en op die manier positief bijdragen aan het openbaar domein. En dit niet alleen voor de toekomstige bewoners van de site maar voor de volledige buurt.

Er is gekozen voor een centraal autoluw pleintje. Vanuit de Kerklaan kan de auto maar rijden tot aan de collectieve parkeerhaven voor bezoekers of tot aan de gemeenschappelijke inritten van de collectieve parkeerhaven/parkeerstraat voor de bewoners. De verbinding tussen Kerklaan en Molenstraat is exclusief voor fietsers en voetgangers voorbehouden (en hulpdiensten). De woningen 13 t.e.m. 20 zullen bijgevolg hun auto niet voor de deur kunnen parkeren. Dit is een keuze van de ontwerper/aanvrager om te gaan voor een aangepast mobiliteitsbeleid waarbij de auto een ondergeschikte plaats krijgt met beperkte toegankelijkheid tot de verkaveling. Er is hierbij naar een evenwicht gezocht tussen de parkeernorm van de verordening en het streven naar minder plaats en verharding voor de auto. Op die manier poogt men de woonkwaliteit te verhogen.

Deze overige elementen in de bezwaarschriften handelen over andere zaken dan de bevoegdheid van de gemeenteraad.

De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.

Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:

  • De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
  • De herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief vlak als op functioneel vlak.

De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:

  • Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
  • Een wijziging, verplaatsing, of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
  • De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
  • Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
  • Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoefte van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

 Advies dienst Mobiliteit

Voorliggend dossier vraagt het advies op de zaak der wegenis waarbij de betrokken percelen worden verkaveld tot 25 loten. Het advies is enkel van toepassing op het voorgestelde projectgebied. Conform de Atlas der Buurtwegen zijn buurtwegen weg nr2, Weg nr. 4 en weg nr. 28. Deze buurtwegen zijn op heden de Meersenstraat, de Molenstraat en de Kerklaan. Bij analyse van de Atlas Der Buurtwegen wordt opgemerkt dat er ter hoogte van Molenstraat nr. 128 er destijds water aanwezig was. Het is positief om te zien dat deze waterpartij terug komt in de voorliggende verkaveling. 

Voorliggend dossier wordt inhoudelijk op artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen getoetst. Het advies op het mobiliteitsprofiel wordt in een aparte adviesvraag overgemaakt. 

Artikel 3

"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 

  • De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
  • De herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief vlak als op functioneel vlak."

Het voorliggende plan bouwt het fijnmazig netwerk uit waardoor de verbinden van de Molenstraat met de Kerklaan wordt gemaakt. Dit versterkt het lokaal fijnmazig netwerk wat de buurt zoals op functioneel als recreatief vlak ten goede komt. 

Het is echter wel spijtig dat er van lot 9 geen verbinding wordt gemaakt richting de Goedmoedstraat. Dit lijkt een gemiste kans om het trage netwerk richting deze straat, langst de wadi, ook uit te breiden. 

Aan artikel 3 wordt deels voldaan. 

Artikel 4

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

  1. Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang; 
  2. Een wijziging, verplaatsing, of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
  3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
  4. Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
  5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoefte van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. 

 4.1 De uitbreiding van het trage wegennetwerk staat ten dienste van het algemeen belang. 

4.2 Er worden enkel nieuwe wegenissen gecreëerd. Het is echter wel spijtig dat er geen trage verbinding wordt gemaakt van lot 9 richting de Goedmoedstraat (cfr artikel 3).

4.3 

4.4 Er worden geen gemeentegrenzen overschreden.

4.5 Er worden extra gemeentewegen gecreëerd.

Advies: Gunstig onder voorwaarden.

Suggesties

  • Er dient onderzocht te worden of er ook een trage verbinding kan worden gemaakt tussen lot 9 en de Goedmoedstraat. 
  • Bij ruimte A (299m²) dient de tussen afstand minimaal 6m te zijn.
  • Het plaatsen van paaltjes dient conform het fietsvademecum te zijn. Dit betekent een vergevingsgezind paaltje, desnoods met geleidende markering en dient op minimaal 1,75m van een vast object te staan. 

Bemerking: uit de plannen blijkt de tussenafstand tussen 2 autostaanplaatsen in lot A 6,5 m te zijn. Dit is meer dan 6 m, bijgevolg is voldaan aan bovenvermelde suggestie.

Advies dienst Openbaar Domein

Het advies van de dienst Openbaar Domein voor deze aanvraag is deels ongunstig met vraag tot aanpassingen en deels voorwaardelijk gunstig.

Volgende vraag tot aanpassing én voorwaarden hebben betrekking op het rooilijnplan en worden bijgevolg mee opgenomen in de gemeenteraadsbeslissing:

  • De voortuin aan de Goedmoestraat is Openbaar Domein en dient geïntegreerd te worden in de groenzone (toekomstig Openbaar Domein). Door de bewoners werd een petanque-terrein gevraagd.
  • De vuilniszone aan de Kerklaan (op openbaar domein) is te klein voor het aantal huizen. Deze dient ruimer voorzien te worden.
  • De nieuw aan te planten bomen (op openbaar domein) dienen te voldoen aan:
    1. Groeivorm: vrij uitgroeiend (geen knot- bol- en leivormen).
    2. De bomen dienen geplant te worden op 2m van de perceelsgrens, op 3m van een constructie en op 2m van een verharding. De bomen in de doorgang naar Molenstraat voldoen niet aan deze voorwaarden en dienen elders geplant te worden.
    3. Uitvoeringstermijn aan te brengen beplantingen: binnen de 3 plantseizoenen na de datum van de vergunning.
    4. De groenaanplant dient uitgevoerd te worden zoals het groenplan, met uitzondering van de bomen in de doorgang Molenstraat. Deze dienen elders geplant te worden.

 Conclusie:

Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Opname in het openbaar domein.

De ruimte aangeduid op het plan over te dragen grond dient op te worden genomen in het openbaar domein.

Voorwaarden en lasten

Zowel de dienst mobiliteit als de dienst openbaar domein vragen om de verbinding te maken tussen de Goedmoedstraat en het nieuwe gebied. Deze zone betreft dan wel een afzonderlijk kadastraal perceel doch wordt het al jaren onderhouden door de dienst Openbaar Domein al was het openbaar domein. Bijgevolg wordt het integreren van deze strook opgelegd als last. Als suggestie wordt de aanleg van een bijkomende trage verbinding naar de Goedmoedstraat én de inrichting als petanqueterrein meegegeven.

Last

  • De voortuinzone aan de Goedmoestraat (perceel 78r2) dient geïntegreerd te worden in de groenzone (toekomstig Openbaar Domein). Zowel de aanleg van een bijkomende trage verbinding naar de Goedmoedstraat als de aanleg van een petanque-terrein worden als suggestie meegegeven.
  • De kosteloze aanleg van de wegenis en de groenzone wordt als last aan de aanvrager opgelegd.

Voorwaarden

Ook de overige voorwaarden van de dienst mobiliteit en openbaar domein mbt. de zaak der wegen worden bijgetreden:

  • Het plaatsen van paaltjes dient conform het fietsvademecum te zijn. Dit betekent een vergevingsgezind paaltje, desnoods met geleidende markering en dient op minimaal 1,75m van een vast object te staan. 
  • De vuilniszone aan de Kerklaan (op openbaar domein) is te klein voor het aantal huizen. Deze dient ruimer voorzien te worden.
  • De nieuw aan te planten bomen (op openbaar domein) dienen te voldoen aan:
    1. Groeivorm: vrij uitgroeiend (geen knot- bol- en leivormen).
    2. De bomen dienen geplant te worden op 2m van de perceelsgrens, op 3m van een constructie en op 2m van een verharding. De bomen in de doorgang naar Molenstraat voldoen niet aan deze voorwaarden en dienen elders geplant te worden.
    3. Uitvoeringstermijn aan te brengen beplantingen: binnen de 3 plantseizoenen na de datum van de vergunning.
    4. De groenaanplant dient uitgevoerd te worden zoals het groenplan, met uitzondering van de bomen in de doorgang Molenstraat. Deze dienen elders geplant te worden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. 

Artikel 2

De gemeenteraad:

  • Gaat over tot goedkeuring van het rooilijnenplan.
  • Stemt in met de zaak der wegen van de omgevingsvergunningsaanvraag van het dossier OMV 2023096059.
  • Beslist tot opname in het openbaar domein van de gronden binnen de rooilijnen.
  • Verzoekt de volgende lasten en voorwaarden op te leggen in het kader van de vergunningsaanvraag:
    1. De voortuinzone aan de Goedmoestraat (perceel 78r2) dient geïntegreerd te worden in de groenzone (toekomstig Openbaar Domein). Zowel de aanleg van een bijkomende trage verbinding naar de Goedmoedstraat als de aanleg van een petanque-terrein worden als suggestie meegegeven.
    2. De kosteloze aanleg van de wegenis en de groenzone wordt als last aan de aanvrager opgelegd.
    3. Het plaatsen van paaltjes dient conform het fietsvademecum te zijn. Dit betekent een vergevingsgezind paaltje, desnoods met geleidende markering en dient op minimaal 1,75m van een vast object te staan. 
    4. De vuilniszone aan de Kerklaan (op openbaar domein) is te klein voor het aantal huizen. Deze dient ruimer voorzien te worden.
    5. De nieuw aan te planten bomen (op openbaar domein) dienen te voldoen aan:
      • Groeivorm: vrij uitgroeiend (geen knot- bol- en leivormen).
      • De bomen dienen geplant te worden op 2m van de perceelsgrens, op 3m van een constructie en op 2m van een verharding. De bomen in de doorgang naar Molenstraat voldoen niet aan deze voorwaarden en dienen elders geplant te worden.
      • Uitvoeringstermijn aan te brengen beplantingen: binnen de 3 plantseizoenen na de datum van de vergunning.
De groenaanplant dient uitgevoerd te worden zoals het groenplan, met uitzondering van de bomen in de doorgang Molenstraat. Deze dienen elders geplant te worden.