Het belastingreglement bepaalt een register- en aangifteplicht zodat de belasting per logiesverstrekker kan berekend worden.
De semestriële aangifteplicht voor elke logiesverstrekker gebeurt tot op vandaag via een papieren versie (= registerbladen) en moeten halfjaarlijks per post of elektronisch naar het stadsbestuur verstuurd worden zodat de aangifte kan gebruikt worden voor de berekening van de belasting. Er wordt een halfjaarlijkse belasting gevestigd.
De stadsdienst IT heeft, in samenspraak met de dienst fiscaliteit, een softwareprogramma ontwikkeld die de mogelijkheid biedt om de aangiftes digitaal per kwartaal te registreren, te beheren en rechtsgeldig bij het stadsbestuur in te dienen.
De hotelsector werd voor de toepassing van dit digitaal registersysteem actief betrokken en het online systeem werd algemeen als positief, gebruiksvriendelijk en efficiënt ervaren.
Het digitaal registersysteem biedt de belastingplichtige de mogelijkheid om per nacht en per logies het aantal bezette kamers en overnachtingen digitaal te registreren. Na het verstrijken van elk kwartaal dient de aangifte elektronisch via dit systeem doorgestuurd te worden zodat de belasting kan berekend en gevestigd worden.
Er wordt wel nog de mogelijkheid geboden om een aangifte in te dienen via een papieren versie (=registerbladen). Ook deze aangiftes dienen per kwartaal naar het stadsbestuur verstuurd te worden.
De volledige logiessector wordt jaarlijks begin december én voorafgaand het aanslagjaar met een brief geïnformeerd over de register- en aangifteplicht.
Gelet op de diverse wijzigingen die in het belastingreglement moeten aangepast worden, is het aangewezen om het huidig belastingreglement op te heffen en een nieuw belastingreglement vast te stellen voor de periode 2024 en 2025.
Aan de gemeenteraad wordt bijgevolg gevraagd om het ontwerp van een nieuw en gewijzigd belastingreglement op het verstrekken van logies goed te keuren.
De gemeenteraad beslist om het belastingreglement op het verstrekken van logies, goedgekeurd in zitting van 17 december 2019, gewijzigd 24 oktober 2022, op te heffen, te rekenen vanaf 1 januari 2024.
Het nieuwe en gewijzigde belastingreglement wordt goedgekeurd met een geldigheidsduur voor de aanslagjaren 2024 en 2025.
Het model van registerbladen wordt goedgekeurd overeenkomstig het goed te keuren belastingreglement 2024-2025.
Het online elektronisch platform wordt goedgekeurd waarbij het digitaal registersysteem wordt vastgesteld overeenkomstig het goed te keuren belastingreglement 2024-2025.