Terug
Gepubliceerd op 29/05/2024

2024_GR_00253 - GAS - politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de GAS 4-overtredingen inzake stilstaan en parkeren, de verkeersborden C3, F103, F111 en het niet nakomen van de verplichting inzake de kentekenaansprakelijkheid - goedkeuring.

Gemeenteraad
di 28/05/2024 - 18:30 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Politiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Annick Lambrecht; Dirk De fauw; Mercedes Van Volcem; Franky Demon; Nico Blontrock; Pieter Marechal; Pablo Annys; Hilde Decleer; Yves Buysse; Martine Matthys; Paul Jonckheere; Jean-Marie De Plancke; Dolores David; Jos Demarest; Pascal Ennaert; Sandrine De Crom; Pol Van Den Driessche; Mieke Hoste; Martine Bruggeman; Geert Van Tieghem; Sandra Wintein; An Braem; Alexander De Vos; Karin Robert; Stefaan Sintobin; Carlos Knockaert; Nele Caus; Raf Reuse; Karel Scherpereel; Doenja Van Belleghem; Brigitte Balfoort; Olivier Strubbe; Janos Braem; Benedikte Bruggeman; Florian De Leersnyder; Andries Neirynck; Barbara Roose; Arnold Bruynooghe; Katrien Cattoor; Ilse Coopman; Colin Beheydt

Afwezig

Mathijs Goderis; Philip Pierins; Jasper Pillen; Minou Esquenet; Wouter Bossuyt; Joannes Logghe; Chris Marain

Secretaris

Colin Beheydt

Voorzitter

Annick Lambrecht

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00253 - GAS - politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de GAS 4-overtredingen inzake stilstaan en parkeren, de verkeersborden C3, F103, F111 en het niet nakomen van de verplichting inzake de kentekenaansprakelijkheid - goedkeuring.

Aanwezig

Annick Lambrecht, Dirk De fauw, Mercedes Van Volcem, Franky Demon, Nico Blontrock, Pieter Marechal, Pablo Annys, Hilde Decleer, Yves Buysse, Martine Matthys, Paul Jonckheere, Jean-Marie De Plancke, Dolores David, Jos Demarest, Pascal Ennaert, Sandrine De Crom, Pol Van Den Driessche, Mieke Hoste, Martine Bruggeman, Geert Van Tieghem, Sandra Wintein, An Braem, Alexander De Vos, Karin Robert, Stefaan Sintobin, Carlos Knockaert, Nele Caus, Raf Reuse, Karel Scherpereel, Doenja Van Belleghem, Brigitte Balfoort, Olivier Strubbe, Janos Braem, Benedikte Bruggeman, Florian De Leersnyder, Andries Neirynck, Barbara Roose, Arnold Bruynooghe, Katrien Cattoor, Ilse Coopman, Colin Beheydt
Stemmen voor 35
Arnold Bruynooghe, Dolores David, Geert Van Tieghem, Jean-Marie De Plancke, Martine Bruggeman, Mercedes Van Volcem, Pablo Annys, Pascal Ennaert, Paul Jonckheere, Pieter Marechal, Sandra Wintein, Sandrine De Crom, Yves Buysse, Alexander De Vos, Jos Demarest, Brigitte Balfoort, Nele Caus, Carlos Knockaert, Karel Scherpereel, Stefaan Sintobin, Olivier Strubbe, Doenja Van Belleghem, Pol Van Den Driessche, Nico Blontrock, Benedikte Bruggeman, An Braem, Dirk De fauw, Hilde Decleer, Mieke Hoste, Martine Matthys, Franky Demon, Florian De Leersnyder, Barbara Roose, Ilse Coopman, Annick Lambrecht
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 5
Karin Robert, Janos Braem, Raf Reuse, Andries Neirynck, Katrien Cattoor
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00253 - GAS - politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de GAS 4-overtredingen inzake stilstaan en parkeren, de verkeersborden C3, F103, F111 en het niet nakomen van de verplichting inzake de kentekenaansprakelijkheid - goedkeuring. 2024_GR_00253 - GAS - politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de GAS 4-overtredingen inzake stilstaan en parkeren, de verkeersborden C3, F103, F111 en het niet nakomen van de verplichting inzake de kentekenaansprakelijkheid - goedkeuring.

Motivering

Motivatie

GAS 4-inbreuken zijn enkele in artikel 3, 3° en 4° GAS-wet specifiek bepaalde verkeersinbreuken waarvoor de gemeenteraad, na het afsluiten van een protocol met de procureur des Konings, in zijn reglementen of verordeningen ook een administratieve sanctie heeft voorzien.

Toepassingsgebied

GAS 4- inbreuken kunnen enkel toegepast worden ten aanzien van meerderjarige natuurlijke personen of rechtspersonen en kunnen vastgesteld worden door de politie en GAS-vaststellers.

Volgende GAS 4- inbreuken worden via GAS gesanctioneerd:

1. Overtredingen betreffende stilstaan en parkeren, met uitzondering van stilstaan en parkeren op de overweg en parkeren op een parkeerplaats voor personen met een fysieke beperking. Deze overtredingen worden opgesplitst in twee categorieën: 

Eerste categorie overtredingen, bestraft met een GAS-boete van 58 euro:

  • Parkeren in erven en woonerven;
  • Stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen;
  • Parkeren voetgangerszones; 
  • Opstelling stilstaand of geparkeerd voertuig ten opzichte van de rijrichting; 
  • Stilstaan of parkeren op een berm; 
  • Stilstaan of parkeren volledig of deel op de rijbaan; 
  • Opstelling fietsen en tweewielige bromfietsen; 
  • Opstelling motorfietsen; 
  • Stilstaan en parkeren op plaatsen waar gevaar veroorzaakt kan worden of onnodige hinder zou veroorzaken; 
  • Parkeren op specifieke plaatsen zoals omschreven in artikel 25.1, 1°, 2°, 3°, 5°, 8° tot 13° van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; 
  • Onjuiste aanduiding parkeerschijf; 
  • Parkeren onrijvaardige motorvoertuigen en aanhangwagens; 
  • Parkeren auto’s, slepen en aanhangwagens met een MTM van meer dan 7,5 ton; 
  • Parkeren reclamevoertuigen; 
  • Verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren; 
  • Verkeersbord halfmaandelijks parkeren; 
  • Stilstaan en parkeren op verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken; 
  • Stilstaan en parkeren op witte markering parkeerzone; 
  • Stilstaan en parkeren op dambordmarkeringen; 
  • Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder; 
  • Verkeer in voetgangerszones. 

Tweede categorie overtredingen, bestraft met een GAS-boete van 116 euro:

  • Stilstaan en parkeren op autowegen;
  • Stilstaan en parkeren op specifieke plaatsen zoals omschreven in artikel 24, lid1, 1°, 2°, 4° tot en met 6° van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; 
  • Parkeren op specifieke plaatsen zoals omschreven in artikel 25.1, 4°, 6°, 7° van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

 

2. Overtredingen op het verkeersbord C3 (autoluw/autovrij), bestraft met een GAS-boete van 58 euro.

Ter handhaving van de autoluwe/autovrije zone in het stadscentrum van Brugge werd in bepaalde straten de toegang tot deze zones afgebakend door middel van het verkeersbord C3. De toegang tot de autoluwe/autovrije zones wordt gemonitord door camera’s die gebruik maken van automatische nummerplaatherkenning (ANPR-camera’s).

Gezien de lokale politie Brugge de data van de ANPR-camera’s zelf verwerkt voor de opmaak van de vaststellingen, die vervolgens worden overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar, vallen deze camera’s onder het toepassingsgebied van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018. Wanneer de inbreuken niet vastgesteld worden door middel van ANPR-camera’s, wordt de bestuurder onmiddellijk geïdentificeerd.

 

3. Overtredingen op het verkeersbord F103 (voetgangerszone)

Deze overtredingen worden bestraft met een GAS-boete van 58 euro.

 

4. Overtredingen op het verkeersbord F111 (inhalen in fietsstraat)

Het inhalen van fietsers in een fietszone (inbreuk verkeersbord F111) is een nieuwe gemengde GAS inbreuk. Dit is opgenomen in de recente aanpassing van de GAS-wet.
Het is voorlopig nog niet mogelijk om deze nieuwe inbreuken met betrekking tot de fietszone te sanctioneren. Hiervoor is een aanpassing van het KB GAS 4 (KB van 9 maart 2014) vereist en zal er een boetebedrag gekoppeld worden aan deze overtredingen. Een exacte timing over de aanpassing van dit KB is er nog niet.

In afwachting hiervan is er nog geen sanctionering via GAS mogelijk.

 

5. Het niet nakomen van de verplichting tot het kenbaar maken van de identiteit van de bestuurder die de overtreding zoals hierboven bedoeld beging

Indien het niet mogelijk is om de bestuurder op het ogenblik van de vaststelling te identificeren, gelden de regels betreffende de kentekenaansprakelijkheid, waarbij een vermoeden geldt dat de inbreuk werd begaan door de houder van de kentekenplaat van het voertuig.

De houder van de kentekenplaat kan dit vermoeden weerleggen door met elk middel te bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten. In dat geval moet de identiteit van de bestuurder kenbaar gemaakt worden.


Protocol

GAS 4 kan enkel toegepast worden indien er een protocol werd afgesloten tussen de gemeente en de procureur des Konings.

Dat protocol moet worden opgesteld volgens het model dat als bijlage aan de omzendbrief WVL 2024/05 is toegevoegd. Wat betreft de GAS 4 wordt daarin uitdrukkelijk opgenomen dat de procureur des Konings zich in beginsel niet verzet tegen het opstarten van de GAS-procedure, en de sanctionerend ambtenaar dus geen mededeling van het parket moet afwachten om de GAS-procedure op te starten.

De procureur des Konings kan wel altijd beslissen om strafvervolging in te stellen. In dat geval geeft hij hier zo snel mogelijk kennis van aan de sanctionerend ambtenaar, die de GAS-procedure onmiddellijk stopzet.

Art. 23 van de GAS-wet bepaalt dat het protocolakkoord afgesloten wordt door het College, maar ook bekrachtigd moet worden door de Gemeenteraad.


Politieverordening

In bijlage bevindt zich de politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de GAS 4-overtredingen inzake stilstaan en parkeren, de verkeersborden C3, F103, F111 en het niet nakomen van de verplichting inzake de kentekenaansprakelijkheid.

Deze geeft uitvoering aan artikel 3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, dat bepaalt dat de gemeenteraad kan voorzien in een administratieve sanctie voor:

- artikel 3, 3°: de inbreuken opgesomd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen met betrekking tot:

            - het stilstaan en het parkeren, met uitzondering van de overtredingen opgesomd in artikel 3.3 van deze politieverordening; 

            - de verkeersborden C3 en F103;

- artikel 3, 3°, tweede streepje: overtredingen van de bepalingen betreffende het verkeersbord F111, zoals bepaald in een Koninklijk Besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad;

- artikel 3, 4°: het niet nakomen van de verplichting tot het kenbaar maken van de identiteit van de bestuurder die de overtreding beging, zoals bedoeld in artikel 33, derde lid, derde zin van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

 

Afhandeling

Overmaken proces-verbaal

De vaststellingen inzake een GAS 4-inbreuk dienen enkel te worden overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar van de gemeente waar de feiten zich hebben voorgedaan, al dan niet in gematerialiseerde vorm. Er wordt geen afschrift overgemaakt aan de procureur des Konings.

Het proces-verbaal moet binnen de veertien dagen na de vaststelling aan de overtreder worden overgezonden, bij gebreke waaraan de bijzondere bewijswaarde van het proces-verbaal vervalt.

Kennisgeving van de beslissing

Wanneer de sanctionerend ambtenaar beslist tot het opstarten van de GAS-procedure, deelt hij dit binnen de 15 dagen na ontvangst van de vaststelling van de inbreuk per gewone brief mee aan de overtreder. Daarbij wordt opgave gedaan van de gegevens met betrekking tot de vastgestelde feiten en de begane inbreuk, en van het bedrag van de administratieve geldboete die betaald moet worden binnen de 30 dagen na de kennisgeving.

De overtreder kan binnen die termijn zijn verweer laten kennen, waarna de sanctionerend ambtenaar hierover een beslissing moet nemen. Wanneer het verweer niet gegrond wordt geacht, moet de overtreder van deze beslissing op een gemotiveerde wijze op de hoogte worden gebracht, waarna hij/zij opnieuw een termijn van 30 dagen krijgt voor de betaling.

 

GEEN GAS 5

In de arrondissementele omzendbrief van het Parket West-Vlaanderen is er een duidelijke aanbeveling van de Procureur om GAS 5 niet op te nemen in de stedelijke reglementen.  GAS 5 biedt volgens de omzendbrief geen meerwaarde in de verkeershandhaving, wel in tegendeel.  Het opnemen van GAS 5 in de stedelijke reglementen impliceert dat deze inbreuken op dit grondgebied dan ook de facto volledig gedepenaliseerd worden.  Gelet op de beperkte mogelijkheden van de sanctionerend ambtenaar inzake opsporing van buitenlandse overtreders en gebruikers van firmawagens, betekent dit dat de invoering van GAS 5 voor veel overtreders tot straffeloosheid zal leiden. Bovendien institutionaliseert dit op die manier een ongelijkheid tussen verschillende categorieën van overtreders.  Het parket van West-Vlaanderen zal geen vervolging instellen voor inbreuken op art 67bis en 67 ter van de Wegverkeerswet indien voor de onderliggende snelheidsovertreding toepassing gemaakt wordt van GAS 5.

Er zitten heel wat veranderingen aan te komen in de toepassing van GAS in Brugge.  Dit betekent dat heel wat werkprocessen en procedures moeten herschreven en uitgetest worden.  We willen ons eerst focussen op de goede uitrol van de GAS 2/3/4.

Momenteel is er nog onduidelijkheid over de doorstortregeling.  Er werden nog geen formele beslissingen genomen hierover.  Wellicht zullen deze beslissingen pas genomen worden na de verkiezingen en de samenstelling van de Vlaamse Regering.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de GAS 4-overtredingen inzake stilstaan en parkeren, de verkeersborden C3, F103, F111 en het niet nakomen van de verplichting inzake de kentekenaansprakelijkheid goed.

Artikel 2

De gemeenteraad bekrachtigt het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken, afgesloten tussen de procureur des Konings en het College van Burgemeester en Schepenen.