1. Nood aan mobiele klasunits voor de vzw Sint-Andreasinstituut
Na de verhuis in 2023 zitten nog niet alle opleidingen/klassen van het Sint-Andreasinstituut op dezelfde locatie. De vzw Sint-Andreasinstituut gaf aan dat ze graag, vanaf volgend schooljaar (september 2024) alles zouden centraliseren. Zo werd een voorgestel gedaan om tijdelijk mobiele klasunits te plaatsen op het binnengebied dat al in gebruik was (de zogenaamde 'zone 2', bestemd in de overeenkomst als 'parking/kiss & ride'). De school heeft deze 'zone 2', via de Stad Brugge, al in bruikleen van de Regie der Gebouwen.
Over dit voorstel vond op 30/01/2024 overleg plaats met vertegenwoordigers van de vzw Sint-Andreasinstituut, de Regie der Gebouwen en de Stad Brugge (verslag in bijlage 7). De verschillende partners kwamen tot het akkoord dat er -onder voorbehoud van het bekomen van een omgevingsvergunning- mobiele klasunits mogen komen (op de reeds toegezegde gronden van de Regie der Gebouwen) en dit vanaf 01/09/2024.
De huidige overeenkomsten (bijlagen 5 en 6) lopen tot en met 31/12/2026. Uit de recente overlegmomenten bleek dat het nog steeds de intentie is van de Regie der Gebouwen om tegen eind 2026 de huidige gebouwen te verlaten, maar de Regie der Gebouwen kan op vandaag nog niet verzekeren of deze timing ook echt haalbaar is. Dit zorgt er wel voor dat er, gelet op de nieuwe voornemens/ontwikkelingen vanuit de school, wel nog aanpassingen nodig zijn aan de bestaande overeenkomsten (zowel naar invulling als naar verlenging van de termijn van de overeenkomsten).
2. Addendum bij de overeenkomst tussen de Stad Brugge en de Regie der Gebouwen
In het voorliggende addendum bij de overeenkomst tussen de de Stad Brugge en de Regie der Gebouwen (bijlage 8) worden dan ook volgende wijzigingen voorgesteld:
In artikel 3 wordt ‘31 december 2026’ gewijzigd in ‘31 december 2027’.
In artikel 4 wordt:
‘De ingebruikname wordt door de Regie verleend in het kader van het gebruik als speelplaats en aanhorigheden zoals de overdekte fietsenstalling (‘zone 1’) en parking/kiss & ride (‘zone 2’) voor het Sint-Andreasinstituut en de bijhorende sportzaal.’
gewijzigd in:
‘De ingebruikname wordt door de Regie verleend in het kader van het gebruik als speelplaats en aanhorigheden zoals de overdekte fietsenstalling (‘zone 1’) en ruimte voor containerklassen/klasunits en fietsenstallingen (‘zone 2’) voor het Sint-Andreasinstituut.
Het plan in bijlage duidt de zones aan. De oppervlaktes van ‘zone 1’ en ‘zone 2’ blijven ongewijzigd. ‘Zone 2’ zal door middel van een ketting of lint zichtbaar afgescheiden worden van de zone die in beheer blijft van de Regie der Gebouwen waarbij de parkeerplaatsen te allen tijde bereikbaar blijven. De Regie der Gebouwen is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen. De slagboom ter hoogte van de Oude Gentweg zal opnieuw in gebruik worden genomen. Enkel in uitzonderlijke gevallen (leveringen) zal het Sint-Andreasinstituut met een gemotoriseerd voertuig ‘zone 2’ kunnen betreden. Hiervoor worden 2 badges voor de slagboom ter beschikking gesteld die bij het einde van de overeenkomst worden teruggegeven. De voetgangers en fietsers dienen de voetgangersingang te gebruiken.
De plaatsbeschrijving opgemaakt bij aanvang van de overeenkomst van tijdelijk gebruik d.d. 22 november 2022 zal de basis vormen voor de bepaling van de eventuele schade op het einde overeenkomstig de modaliteiten van (het door artikel 3 gewijzigde) artikel 6 van de initiële overeenkomst.’
Wat de 3de alinea van artikel 6 betreft:
Stad Brugge verbindt er zich op straffe van betaling van huurschade en huurderving toe om de gronden (voormelde 'zone 1' en 'zone 2') tijdens het gebruik onder eigen toezicht te houden en in dezelfde staat terug te geven als beschreven in de plaatsbeschrijving die bij aanvang werd opgesteld (gereinigd, geen vuilniszakken,...) behoudens de onderlinge afspraken tussen de partijen zoals vastgesteld in onderhavige overeenkomst. Indien de Stad Brugge 'zone 1' en/of 'zone 2' aanknoopt van de Regie der Gebouwen zal voor de zone(s) die ze aankoopt, geen huurschade of huurderving verschuldigd zijn.
wordt de laatste zin:
Indien de stad Brugge 'zone 1' en/of 'zone 2' aanknoopt van de Regie der Gebouwen zal voor de zone(s) die ze aankoopt, geen huurschade of huurderving verschuldigd zijn.
geschrapt.
In de 2de alinea van artikel 9 wordt een zin toegevoegd:
De bereikbaarheid van de hoogspanningscabine die zich in ‘zone 1’ bevindt, zoals aangeduid op het aangehecht plan, dient te allen tijde gevrijwaard te zijn in het kader van onderhoud of herstellingen aan de installatie. De Stad Brugge zal een sleutel van het toegangshek bezorgen aan de Regie der Gebouwen. De nutsmaatschappij moet steeds in de mogelijkheid zijn om middels hun bestelwagen de hoogspanningscabine te bereiken. Stad Brugge heeft kennis van het tracé van de ondergrondse leidingen met betrekking tot elektriciteit zoals aangeduid op de KLIP-plannen, aangehecht in bijlage aan deze overeenkomst.
De 3de alinea van artikel 9:
Stad Brugge of de door haar gemachtigde partij verkrijgt de toestemming om ‘zone 1’ definitief in te richten als speelplaats en aanhorigheden en om ‘zone 2’ te herinrichten tot 'kiss & ride' en dit alles op kosten van Stad Brugge of de door haar gemachtigde partij. Wat de herinrichting van ‘zone 2’ door de Stad Brugge betreft en de bijhorende praktische afspraken rond het gemeenschappelijk gebruik, moet dit in overleg gebeuren met de Regie en is het voorafgaandelijk akkoord op de plannen en de praktische afspraken van de Regie noodzakelijk. Een voorstel dat door Stad Brugge wordt overgemaakt op het adres Ketelvest 26/301, 9000 Gent of per e-mail naar marieke.geerardyn@regiedergebouwen.be.
wordt gewijzigd in:
Stad Brugge of de door haar gemachtigde partij verkrijgt de toestemming om ‘zone 1’ definitief in te richten als speelplaats en aanhorigheden en om ‘zone 2’ te gebruiken als ruimte voor containerklassen/klasunits en fietsenstallingen en dit alles op kosten van Stad Brugge of de door haar gemachtigde partij. Wat het gebruik van ‘zone 2’ door de Stad Brugge betreft en de bijhorende praktische afspraken rond het gemeenschappelijk gebruik, moet dit in overleg gebeuren met de Regie en is het voorafgaandelijk akkoord op de plannen en de praktische afspraken van de Regie noodzakelijk. Een voorstel dat door Stad Brugge wordt overgemaakt op het adres Ketelvest 26/301, 9000 Gent of per e-mail naar marieke.geerardyn@regiedergebouwen.be.
De bijkomende voorwaarden zoals opgenomen in artikel 9 van de overeenkomst:
worden vervangen door:
3. Addendum bij de overeenkomst tussen de Stad Brugge en de vzw Sint-Andreasinstituut
In het voorliggende addendum bij de overeenkomst tussen de de Stad Brugge en de vzw Sint-Andreasinstituut (bijlage 9) worden dan ook volgende wijzigingen voorgesteld:
In artikel 3 wordt ‘31 december 2026’ gewijzigd in ‘31 december 2027’.
In artikel 4 wordt:
‘De ingebruikname wordt door Stad Brugge verleend in het kader van het gebruik als speelplaats en aanhorigheden zoals de overdekte fietsenstalling (‘zone 1’) en parking/kiss & ride (‘zone 2’) voor de Sint-Andreasschool en de bijhorende sportzaal.’
gewijzigd in:
‘De ingebruikname wordt door Stad Brugge verleend in het kader van het gebruik als speelplaats en aanhorigheden zoals de overdekte fietsenstalling (‘zone 1’) en ruimte voor containerklassen/klasunits (‘zone 2’) voor de Sint-Andreasschool.
Het plan in bijlage duidt de zones aan. De oppervlaktes van ‘zone 1’ en ‘zone 2’ blijven ongewijzigd. ‘Zone 2’ zal door middel van een ketting of lint zichtbaar afgescheiden worden van de zone die in beheer blijft van de Regie der Gebouwen waarbij de parkeerplaatsen te allen tijde bereikbaar blijven. De Regie der Gebouwen en/of de Stad Brugge is/zijn niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen. De slagboom ter hoogte van de Oude Gentweg zal opnieuw in gebruik worden genomen. Enkel in uitzonderlijke gevallen (leveringen) zal het Sint-Andreasinstituut met een gemotoriseerd voertuig ‘zone 2’ kunnen betreden. Hiervoor worden 2 badges voor de slagboom ter beschikking gesteld die bij het einde van de overeenkomst worden teruggegeven. De voetgangers en fietsers dienen de voetgangersingang te gebruiken.
De plaatsbeschrijving opgemaakt bij aanvang van de overeenkomst van tijdelijk gebruik d.d. 28 november 2022 zal de basis vormen voor de bepaling van de eventuele schade op het einde overeenkomstig de modaliteiten van (het door artikel 3 gewijzigde) artikel 6 van de initiële overeenkomst.’
De 3de alinea van artikel 9:
Het Sint-Andreasinstituut verkrijgt de toestemming om ‘zone 1’ definitief in te richten als speelplaats en aanhorigheden en om ‘zone 2’ te herinrichten tot 'kiss & ride' en dit alles op kosten van het Sint-Andreasinstituut. Wat de herinrichting van ‘zone 2’ betreft ,moet dit in overleg gebeuren met Stad Brugge en de Regie der gebouwen en is het voorafgaandelijk akkoord op de plannen en de praktische afspraken van de Regie noodzakelijk. Een voorstel wordt door het Sint-Andreasinstituut overgemaakt op steve.demulder@brugge.be.
wordt gewijzigd in:
Het Sint-Andreasinstituut verkrijgt de toestemming om ‘zone 1’ definitief in te richten als speelplaats en aanhorigheden en om ‘zone 2’ te gebruiken als ruimte voor containerklassen/klasunits en fietsenstallingen' en dit alles op kosten van het Sint-Andreasinstituut. . Wat het gebruik van ‘zone 2’ door de Stad Brugge betreft, moet dit in overleg gebeuren met Stad Brugge en de Regie der gebouwen en is het voorafgaandelijk akkoord op de plannen en de praktische afspraken van de Regie noodzakelijk. Een voorstel wordt door het Sint-Andreasinstituut overgemaakt op steve.demulder@brugge.be.
De bijkomende voorwaarden zoals opgenomen in artikel 9 van de overeenkomst:
worden vervangen door:
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde addendum tussen de Stad Brugge en de Regie der Gebouwen rond de 'afspraken in functie van tijdelijk gebruik in afwachting van eventuele definitieve verwerving' goed.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde addendum tussen de Stad Brugge en de vzw Sint-Andreasinstituut Brugge rond de 'afspraken in functie van tijdelijk gebruik in afwachting van eventuele definitieve verwerving' goed.